Hoe cupcakes versieren met voedingsproblemen?

Ik ben vegetarier en mag geen lactos en suiker (ook geen ruwe rietsuiker) eten (en ook nog wat anders, maar dat is hier niet van toepassing). Is er een manier om cupcakes te versieren?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik mag geen gewone suiker of rietsuiker, suiker uit fruit of andere natuurlijke suikers zijn geen probleem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Veganistisch is per definitie qua receptuur lactosevrij, dus veganistische producten zoals pure chocola en rijstmelkchocolade zouden geschikt moeten zijn als ze ook suikervrij zijn. Wel kunnen sommige misschien sporen van lactose bevatten, maar dat kan je op de websites van fabrikanten vaak wel lezen of het anders aan hen mailen.

Chocola (zie onder) kan je laten smelten en dan kan je cupcakes daar heel leuk mee versieren.
Je kan bijvoorbeeld hartjes tekenen met de chocola (met zo'n spuit). Of de cupcakes gewoon bedekken met een laagje chocola en er dan gehakte nootjes of geraspte kokos eroverheen, dat ziet er heel leuk uit. Amandel en hazelnoot zijn erg lekker bij chocola. Of een laagje chocola met vruchten of stukjes fruit daarin gestoken (schijfjes aardbei zien er altijd mooi uit).
Suikervrije jam is ook heel erg lekker in combinatie met chocola.

Bij De Tuinen hebben ze suikervrije chocola van het veganistische en lactosevrije merk Sweet William.
De Bron heeft ook suikervrije chocola en daarvan is de Reep Pure is veganistisch en qua receptuur dus lactosevrij (of het ook vrij van sporen is, weet ik niet). Je kan het bestellen via hun website.
In biologische/natuurwinkels heb je behoorlijk veel veganistische chocola (vooral bij pure en rijstmelkchocolade), het zou kunnen dat er merken bij zitten die geen suiker gebruiken maar rijststroop ofzo.
In de AH heb je ook vaak een schap met dieetvoedsel, misschien ligt daar ook wel suikervrije pure chocolade tussen (pure chocolade bevat meestal geen melk).

Suikervrije jam vind je geloof ik in biologische/natuurwinkels en misschien ook wel bij de AH in het rek met dieet/allergieënvoedsel.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je zoekt op vegan sugarfree frostings, of vegan sugarfree icing, vind je ook veel recepten voor frosting/icing die voor jou geschikt zijn. (frosting en icing zijn de laagjes die je op cupcakes ed. doet). Ik heb een paar voorbeelden toegevoegd, maar er zijn er nog véél meer.

Vegan Sugar Free Chocolate Orange Frosting Recipe
1 cup cocoa powder
½ part of sugar substitute
½ tablespoon vanilla essence
Orange juice (as per requirement)

Coconut Cream Frosting
1 cup coconut milk
1 cup agave nectar
pinch celtic sea salt
5 teaspoons arrowroot powder
1 tablespoon water
1¼ cup coconut oil

Sugar-free Vegan Chocolate Frosting Recipe
1 cup cocoa powder
3/4 cup margarine, softened
1 tsp vanilla
1 cup maple syrup
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op www.deleukstetaarten.nl vindt je heel veel hierover. Misschien heb je er iets aan. Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig, geen lactose (uit meld dus ook geen room ed) en geen suiker.

Als vruchten (fructose) nog wel mag is vers fruit een mogelijkheid.
Anders denk ik aan chocola voor diabetici. Dat kun je raspen op een keuken rasp en over de cake strooien. (als dat niet onder je andere allergie valt tenminste)

Toegevoegd na 1 minuut:
Die chocola voor diabetici behoort suikervrij te zijn, wel goed nakijken op de ingredienten lijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
best lastig, maar je weet wat je wel mag eten.
hier kan je dan de cupcakes mee versieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deleukstetaartenshop.nl kun je marsepein e.d kopen die gebruikt worden in speciale dieten.
Ga daar eens lezen of het voldoet aan jou eisen.
Dan kan jij hele leuke cupcakes maken!