Vanillebonen verwerken

Ik kan van iemand een aantal vanillepeulen krijgen. Ik wil daar een concentraat van maken wat klaar voor gebruik is, maar ik wil er geen alcohol aan toevoegen. Op internet kom ik alleen recepten tegen om een boon in de wodka te hangen, maar dat vind ik niks. Ik wil gewoon een scheutje in m'n drinken kunnen gooien zonder me druk te maken of ik nog wil autorijden.

Kan ik de bonen gewoon koken, met het water en evt verdikkingsmiddel in een lege jampot doen en vacuum laten trekken? Jam blijft zo jarenlang goed, ook zonder suiker, maar werkt het met vanille ook zo?

Om het gewoon te proberen, vind ik het spul te kostbaar. Ik hoef er geen 100% smaak van te hebben, maar het moet ook niet na 2 dagen bederven.

Of kan ik ze beter vermalen en het poeder droog bewaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat koken/distilleren een optie is, omdat vanillepeulen verbranden bij op graden:
"
Deze likeur is gemaakt van vanillepeulen van Madagaskar, getrokken op alcohol. Het is onmogelijk om vanillepeulen te distilleren, aangezien de geur en smaakstoffen in de vanillepeulen op een temperatuur van 90 graden verbranden, daarom worden de peulen getrokken op alcohol. Om zoveel mogelijk smaak te bewaren is de likeur niet gefilterd, en daarom nooit helemaal helder"

Misschien kun je ze inderdaad beter, zoals je zelf schrijft, malen en het poeder bewaren (of je doet een gedeelte in kristalsuiker zodat je vanillesuiker krijgt, en je droogt een deel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft het goede antwoord zelf al: droog bewaren. Je kan het malen tot poeder maar net als bij nootmuskaat blijven de bonen of brokjes beter hun smaak behouden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik het dan wil gebruiken, door de thee of melk bijvoorbeeld? Zonder eerst een uur bezig te zijn met een opengesneden stokje in de melk te verwarmen en weer af te koelen. Ik gebruik nu gewoon een flesje van dr oetker, maar echte vanille lijkt me veel lekkerder. En alcoholvrij is dus ook belangrijk.
Misschien is drogen een optie.
In water koken zou ik niet doen, lijkt mij geen succes worden
anneliez
12 jaar geleden
Als je het wilt gebruiken voor in je thee of koffie of eventueel in je limonade kun je zelf vanillesuiker maken met je vanillestokjes en op deze manier de echte vanillesmaak toevoegen aan je drankjes.
Voor een vloeibaar concentraat blijf je denk ik aangewezen op alcohol,ik kan geen andere opties voor je vinden.