Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft er een richtlijn om plakjes olijven in de oven te drogen?

Bij een notenmix van de Lidl zitten gedroogde
olijvenplakjes. Ze zijn verrukkelijk en ik wil ze zelf gaan maken.
Kan ik ze hetzelfde behandelen als zongedroogde tomaten uit de oven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ingrediënten:
- 1 kg rijpe zwarte olijven
- zout
- olijfolie
- 4 teentjes knoflook
- 2 chilipepers
- 100 ml witte wijn
- handjevol verse peterseliesnippers of gedroogde oregano (optioneel)

Was de olijven grondig en droog ze goed af. Bestrooi ze met zout en leg ze enkele dagen in de zon te drogen. Draai ze regelmatig om zodat ze goed drogen en het zout zich goed verdeelt. Spoel vervolgens het zout van de olijven en droog ze af. Dit is alleen van toepassing als je de olijven zelf geraapt of geplukt hebt. Gekochte olijven zijn al voorbewerkt.

Leg de olijven in een met olijfolie ingevette ovenschaal. Snijd de knoflook en de chilipepers in stukjes. Voeg knoflook en chilipepers aan de olijven toe en schenk de wijn eroverheen. Plaats de schaal in een op 180 graden voorverwarmde oven totdat de olijven beginnen te rimpelen (circa 15 minuten). Schud de olijven tussentijds af en toe om. Laat de olijven afkoelen. Garneer ze naar wens met peterselie of oregano en dien ze op kamertemperatuur op.

Snij ze na het drogen in plakjes. Gelijk als in de notenmix krijg je het niet, maar wel heel lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldige tip! Het lijkt mij n.l. heel lekker door salades
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Dat is ook een mogelijkheid, maar ook zo uit het handje, zonder ze in plakjes te snijden is het lekker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet wat ik vroeg, maar wel een erg lekker recept!

Andere antwoorden (1)

Ongeveer hetzelfde werkwijze als zongedroogde tomaten. De oven voorverwarmen en ze dan een uur of 8 in laten drogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding