Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe behandel en onderhoud ik een vijzel in graniet die poreus is en vele ingrediënten absorbeert?

Ik behandel het granieten werkblad van de keuken en de volledige douche met een speciaal hiervoor bestemd product die de handelaar mij aanbeveelt. Kan ik dat gebruiken om de vijzel te behandelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een granieten vijzel nooit met chemische stoffen behandelen. Wat je op het aanrechtblad doet kan beslist niet gebruikt worden voor je vijzel. Het trekt in de vijzel en de kruiden nemen dan de smaak van het middel over.

Granieten vijzels kun je het beste afwassen met een beetje afwasmiddel. Goed afspoelen en op laten drogen. Je kunt het eventueel af en toe in smeren met een beetje olijfolie. Goed uitwrijven.

Een marmeren vijzel mag je alleen met water afwassen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Officieel hoor je een granieten vijzel niet met afwasmiddel af te wassen. De traditie is dat je een nieuwe vijzel eerst 'instampt' met je favoriete kruiden en specerijen. Daarna plemp je de vijzel met kruiden/specerijen mengsel er nog in, in een pannetje met water, waarin je de vijzel 10 minuutjes uitkookt. De vijzel krijgt dan een 'persoonlijke' smaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees alles hierover op deze site:

http://lientje73.punt.nl/?id=393460&r=1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding