Hoe behandel en onderhoud ik een vijzel in graniet die poreus is en vele ingrediënten absorbeert?

Ik behandel het granieten werkblad van de keuken en de volledige douche met een speciaal hiervoor bestemd product die de handelaar mij aanbeveelt. Kan ik dat gebruiken om de vijzel te behandelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een granieten vijzel nooit met chemische stoffen behandelen. Wat je op het aanrechtblad doet kan beslist niet gebruikt worden voor je vijzel. Het trekt in de vijzel en de kruiden nemen dan de smaak van het middel over.

Granieten vijzels kun je het beste afwassen met een beetje afwasmiddel. Goed afspoelen en op laten drogen. Je kunt het eventueel af en toe in smeren met een beetje olijfolie. Goed uitwrijven.

Een marmeren vijzel mag je alleen met water afwassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Officieel hoor je een granieten vijzel niet met afwasmiddel af te wassen. De traditie is dat je een nieuwe vijzel eerst 'instampt' met je favoriete kruiden en specerijen. Daarna plemp je de vijzel met kruiden/specerijen mengsel er nog in, in een pannetje met water, waarin je de vijzel 10 minuutjes uitkookt. De vijzel krijgt dan een 'persoonlijke' smaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees alles hierover op deze site:

http://lientje73.punt.nl/?id=393460&r=1