Welke kruiden en specerijen moet je wel verwarmen en welke niet?

Ik heb het idee dat sommige kruiden of specerijen hun smaak verliezen als je ze door het eten gooit en het meekookt of bakt, van andere zeggen ze dat dat juist de smaak versterkt.

Dus ik vroeg me af welke je het beste wel kan verwarmen en welke niet, en of het daarbij verschil maakt of je kookt, bakt, smoort etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Specerijen kook of bak je mee, tuinkruiden snijd je vlak voor het opdienen en strooi je over het gerecht of meng je erdoor vlak voor het opdienen.
Kruidnagels en laurierblad moet je echt mee laten trekken in soepen en stoofgerechten, net als foelie.
Jeneverbessen kneus je eerst voor je ze in bijv. de zuurkool mee laat koken. Nootmuskaat rasp je over de reeds bereide groenten. Peper en zout gebruik je om vlees te kruiden voor je het bakt en om op smaak te brengen.Rozemarijn, tijm,estragon, zeg maar de mediteraanse kruiden, gebruik je om mee te bakken cq koken. Moet je ook in een gerecht mee laten stoven.
In principe moet je eigenlijk alle gedroogde kruiden mee laten koken, stoven of bakken en de verse groene kruiden
zoals; peterselie, bieslook, kervel, dille, koriander, munt,
basilcum etc. rauw fijngehakt door het bereide gerecht mengen of door de salade te mengen of erover te strooien.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/kruiden_en_specerijen/

ik gebruik zelf vaak kerrie, dat is het lekkerst als je eerst wat olijfolie in de pan warm laat worden, dan kort de kruiden bakken en vervolgens uitjes e.d. toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet perse MOETEN. Je kan alles bakken, koken, of zo toevoegen om de smaak te verhogen.

echter bij de meeste kruiden komen etherische olieen vrij wanneer je deze bakt. zoals bij peper, het is wel verstandig om bijv. peper toe te voegen vlak voordat je het van het vuur af wilt halen. Want als je de kruiden te lang mee bakt, vervliegen de etherische oliën, welke de meeste smaak bevat.