Hoe krijg ik eieren van buiten schoon?

Eieren in de supermarkt zijn meestal erg schoon. Hoe krijg je ze zo schoon als je eieren van je eigen kippen wilt weggeven omdat je ze zelf niet op krijgt. Ik heb gehoord dat de schaal niet mag worden beschadigd vanwege besmettingsgevaar. Hoe doen ze dat schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

Raap je eieren waar zand of veertjes opkleven, dan kan je ze het best, heel voorzichtig met een zacht loofah- of schuursponsje schoonmaken. Je kunt het ook met een zachte tandenborstel of heel fijn schuurpapier doen, maar als een plekje schoon is, ga er dan niet weer overheen. Om het ei zit namelijk een onzichtbaar laagje, dat ervoor zorgt dat er geen vuil in het ei kan dringen. De schil is namelijk poreus. Door hard te vegen, boenen of te schrobben kan dit beschadigen.

Wordt het ei met de droogmethode niet schoon, dan kan je ze voorzichtig met jouw vingers onder warm water schoonwassen. Met wassen verwijder je echter wel de beschermlaag en hierdoor kunnen bacteriën binnendringen in het ei en wordt het ei minder lang houdbaar. Dit mag echter geen probleem zijn als het eitje al snel gebruikt wordt.
http://nl.wikihow.com/Eieren-schoonmaken
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je eieren aan de buitenkant gaat wassen, dan verwijder je de beschermlaag van het ei. Dit is op zich niet erg, maar maakt ze wel minder lang houdbaar.
Je kunt ze gewoon met een vochtige doek schoonwrijven.

Als je eieren wilt verkopen is het verboden om ze te wassen!

Beter is het om het hok en de legnesten goed met zaagsel in te strooien, dan worden de eieren ook niet smerig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Even met een doekje de ergste poep eraf halen.