Welke vis wordt nog op de boot verwerkt en diepgevroren?

Ivm een ander dieet wat ik van de dietist moet volgen, mag ik o.a. qua vis geen vis die lang gelegen heeft (ook niet gekoeld). Ik mag dus alleen diepvriesvis die al op de boot verwerkt is (en dus ook geen uren dood heeft gelegen voor de verwerking).
Welke soorten vis voldoen hieraan? Zijn er merken die dit zo doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ik weet dat er in elk geval ook Nederlandse vissersvloten zijn die erg innovatieve trawlers bezitten die de vis met beleid verwerken. Ze slepen niet urenlang met de netten vol vis over de bodem maar beginnen meteen na de vangst met het verwerken ervan. Zij hebben geïnvesteerd in de modernste trawlers die direct op zee diepvriezen.

Zij vissen op 'pelagische vissoorten'. (Pelagisch komt van het Griekse 'Pelagos' = zee) dit zijn dus vissoorten die in scholen zwemmen, in de hele waterkolom van vlak boven de zeebodem tot bovenaan in de oppervlakte. Zij leggen grote afstanden af en migreren in de seizoenen naar bepaalde gebieden. Zij vissen dus ook duurzaam en houden rekening met de visbestanden. De soorten vis die zij vangen zijn ; haring, makreel, horsmakreel, blauwe wijting, sardines en silversmelt. Het zijn de vette vissoorten die de meest positieve effecten op onze gezondheid hebben.

Het visserijbedrijf 'Cornelis Vrolijk' uit Ijmuiden en de maatschappij in Scheveningen van Jaczon BV bezitten dus samen met de 'France Pélagique SAS' uit Frankrijk en het in Engeland gevestigde North Atlantic (holdings) Ltd.een vloot moderne vriestrawlers.

Nadat de vis aan boord gehaald is, wordt hij met zeewater gekoeld, op soort en grootte gesorteerd en direct op -24 graden C. ingevroren. Uiteindelijk wordt hij in folie en dozen verpakt en op de dozen wordt vermeld waar en op welke datum hij gevangen is en de MSC-certificering wordt erop vermeld. In het vriesruim aan boord wordt hij dan gekoeld opgeslagen.
http://www.scheveningen-haven.nl/info/visnu/wilco01.php
Hierin kan je lezen hoe de verwerking op zo'n schip verloopt als het je interesseert.

Wil je vis die gegarandeerd op dezelfde dag gevangen is, dus verse vis, dan dien je te letten op het merk 'Scheveninger Best', dit is het enige waarmerk voor echt verse vis.
deze vis wordt ook gevangen door kotters van Vrolijk en Jaczon en dit zijn ook soorten als schol, tong, kabeljauw, rode poon, mul en inktvis. Over het algemeen zijn de schepen 4 dagen op zee en alleen de vangst van de laatste dag krijgt dit label. De vis gaat in kleinere kisten dan gebruikelijk en is voorzien van speciaal vloeibaar ijs, om in optimale conditie aan te komen. Op het label staat een qr- code, waarop je met de smartphone de gegevens kunt bekijken van herkomst enz.

Toegevoegd na 7 minuten:
Vis met het 'SCH best' ronde blauwe logo, is meestal te koop in de betere visspeciaalzaken en ook de Makro heeft deze vis.
http://www.scheveningerbest.nl/onze-producten.html
amc