Hoe gezond is rode wijn? Voor mij als kickboxer, ik train bijna elke dag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik ben 18
Amadea
11 jaar geleden
Zie het antwoord van Joella76 bij http://www.goeievraag.nl/vraag/elke-avond-glazen-wijn-drinken.177161: 2 glazen op een avond is aanvaardbaar, maar niet aantoonbaar goed of slecht voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Matig gebruik is gezond.
Maar de vraag die ik me stel is ':Hoe gezond is kickboxen'? http://www.gezondheidsraad.nl/nl/adviezen/hersenletsel-bij-boksers-en-voetballers http://www.nu.nl/sport/347248/boksen-leidt-tot-seksuele-afwijkingen.html etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je man of vrouw?

Antwoorden (3)

In wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid.
Vooral rode wijn, waarin de stof tannine uit de schillen en pitten van nature aanwezig is, heeft hierin een ondersteunende functie.

De in de wijn aanwezige alcohol heeft een bloed verdunnende werking waardoor een betere doorbloeding van alle organen (ook hersenen en geslachtsorganen), zorgdraagt voor een betere stofwisseling wat op haar beurt zorgt voor lichamelijk en psychisch welzijn.

Uitgangspunt in dit opzicht is; alles met mate.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ook hier wordt een hele rits opgenoemd van de
voordelen van het drinken van rode wijn.

http://www.studiokoning.nl/Wijn_en_gezondheid.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amerikaansewetenschappers hebben hier studie naar verricht en zij ontdekten dat matige drinkers (1-2 glazen p.d.) over het algemeen een langer leven hebben dan geheelonthouders en zware drinkers.
Naast de vele mineralen en vitamines die in rode wijn zitten, zijn er nog andere effecten die een positieve invloed hebben op de gezondheid.
Tijdens het drinken van een glas wijn zal de ademhaling verdiepen. Tegelijkertijd wordt de bloedsomloop in het hele lichaam gestimuleerd.
Volgens hen bevat rode wijn een stof die de levensduur van cellen verlengt. het gaat hier om 'resveratrol', een stof die onder meer in pinda"s en druiven te vinden is.
De wijnen uit Chili, Australië en Argentinië zouden vanwege de extremere weersomstandigheden deze stof meer bevatten als de wijnen in onder meer Frankrijk.

Algemeen wordt aangenomen dat rode wijn geneeskundige eigenschappen heeft, vooral door de tannine die eirn zit. Deze verwijdt de aders en slagaders
en vermindert op die manier hartziektes.
amc
11 jaar geleden
Een matig gebruik van rode wijn kan de kans op een hartaanval verkleinen.

Een tijdlang hebben wetenschappers zich gebogen over wat de „Franse paradox” wordt genoemd. Hoewel de gemiddelde Fransman via zijn eten vrij veel verzadigde vetten binnenkrijgt, die tot hart- en vaatziekten bijdragen, is het sterftecijfer als gevolg van een hartinfarct onder de Fransen een van de laagste in het geïndustrialiseerde westen.

De Parijse krant Le Figaro verwees naar rapporten die in het Britse medische blad The Lancet waren gepubliceerd, en schreef dat dit volgens geleerden wellicht iets te maken had met het feit dat de Fransen gewoonlijk rode wijn bij het eten gebruiken.
Aangetoond is dat de in rode wijn aanwezige zure bestanddelen die fenolen worden genoemd, voorkomen dat het zogeheten slechte (LDL-)cholesterol de slagaders verstopt met de vetafzettingen die hartaanvallen veroorzaken.
Le Figaro voegt eraan toe dat deze fenolen niet-alcoholische bestanddelen van wijn zijn en dat als meer dan een kwart liter per dag wordt gedronken, de alcohol meer kwaad doet dan goed.