De voedingswaarde van diepvriesfruit, blijft vrijwel gelijk aan dat van vers fruit. Het is echter wel raadzaam om dit snel en bij een temperauur te doen van minstens -18 graden C. Het beste is om de snelvriesstand te gebruiken als je die hebt bij jouw vriezer. Hoe sneller het fruit bevroren is, hoe beter. Bij snel invriezen op -24 graden C. zullen zich maar heel kleine ijskristalletjes vormen. Bij langzamer invriezen zullen zich bij temperaturen beneden -18 graden C. grote ijskristallen vormen die de celwanden van de kersen kapotmaken. Hierdoor zal bij het ontdooien wel verlies van sap, voedingsstoffen maar ook smaak zijn.

Om de meeste vitamines en mineralen te behouden, is het dus het beste om alleen de steeltjes eraf te halen en de pit erin te laten zitten. Ook moet je ze na het wassen zo droog mogelijk en met zo weinig mogelijk lucht verpakken voor je ze invriest. Het beste is het om ze te vacuümeren of als je ze in een diepvriesdoos doet, nog even wat lucht eruit te drukken als je de deksel erop doet. Probeer de kersen dus heel te laten en niet te beschadigen. Neem ook alleen gave kersen. Na het ontdooien zullen ze alleen wat van hun structuur verloren zijn. Zijn ze langere tijd ingevroren, dan zal de smaak echter ook minder zijn en hebben ze wat meer van hun vitamine C verloren. Dit zal na 6 maanden zo'n 40% zijn.

Zomerfruit dat je ook in de winter wilt eten en dat dus langere tijd in de vriezer ligt, heeft dus wel voedingstoffen verloren! Zomerfruit kan je zo'n 8-12 maanen bewaren in de vriezer.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als je ze snel na het plukken invriest is dat geen probleem. De voedingsstoffen blijven dan behouden. Je moet ze dus niet een tijd (dagen) laten liggen, dan gaat de kwaliteit achteruit.
Uit de bron:
Fruit moet snel ingevroren worden, anders verliest het zijn vitaminen.
Kersen
U dient alleen de rijpe vruchten in te vriezen.
Spoel de kersen, als u wilt ontpit u ze, dep ze droog, verpak ze en vries de kersen in. Het al dan niet verwijderen van de pit, is afhankelijk voor het doeleinde. Gestoofde kersen bijvoorbeeld, kunnen de pit behouden. Kersen voor in een taart, worden het beste ontpit.