Hoelang is pasta met saus in de diepvries houdbaar?

Ik heb een afgesloten doosje pasta gevonden maar weet niet hoelang deze al in de vriezer ligt, ik denk ongeveer 1 jaar. Kan ik dit nog eten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Reddie
8 jaar geleden
Als je niet weet hoe lang het al in de vriezer ligt, heeft deze vraag dus totaal geen zin.
Castle
8 jaar geleden
Pasta niet bepaald erg duur en dus makkelijk te vervangen en zelfs zelf te maken voor een paar centen.

Antwoorden (3)

Vlees kan je ongeveer een half jaar tot jaar in de vriezer bewaren afhankelijk van de temperatuur. (Vanaf ongeveer -18) Mocht je het niet vertrouwen, kun je altijd nog advies vragen bij je vriend, je neus. Als het niet goed meer is, dan ruik je dat.

Het zal zijn kwaliteit sowieso wel verloren zijn, maar als tussendoor hapje moet het goed te doen zijn. Vitaminen en mineralen zijn verdoemd.

Zorg dat je het goed verhit, eventueel in een pannetje zodat het wat gelijker verhit kan worden.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
In een goede vriezer hebben bacterien geen kans; ziek zul je waarschijnlijk niet worden. Maar de smaak gaat wel snel achteruit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je wellicht ook hoe dit zit met vegetarische pastasaus? Kan je dat langer bewaren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan iemand bronnen vinden waar ze de onderbouwing van de bewaartijden geven?
Ik vond een presentatie van een symposium waar ze beweren:
Het aantal campylobacter bacteriën op pluimveevlees neemt tijdens bewaren niet toe maar zelfs af (mn na invriezen)
Bron :https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=42&ved=0CCcQFjABOCg&url=https%3A%2F%2Fwww.wageningenur.nl%2Fupload_mm%2F2%2Fc%2Fe%2F385d7b0e-99b5-427c-bfc9-927b066ed159_Campylobacter_Gijs%2520Theunissen%2520en%2520Eric%2520Pierey.pdf&ei=uZuCVcCwK8ScsAGdlJXABg&usg=AFQjCNGXJK9trOhDzl3HPkexcwZknqgcWA Ook is bekend dat vlees in vrieshuizen jaren wordt bewaard (keuringsdienst van waarde) Ik zelf vermoed dat vanuit het gezondheidsaspect veel artikelen jaren in de vriezer bewaart kunnen worden zonder dat er problemen van komen. Ik heb geen idee of en hoe de smaak en structuur zich houden maar vermoedt dat je hier wel degeneratie zult tegenkomen. Mineralen zullen geen invloed ondergaan van het lange invriezen en ook de vitamines zullen grotendeels behouden blijven.
Dit is te vinden in onderzoeken in de medische wereld waar ze soms metingen na jaren bewaren opnieuw doen en zelden noemenswaardige afnames van de concetraties vinden.
Antoni
8 jaar geleden
Die link werkt niet. Deze wel: https://www.wageningenur.nl/upload_mm/2/c/e/385d7b0e-99b5-427c-bfc9-927b066ed159_Campylobacter_Gijs%20Theunissen%20en%20Eric%20Pierey.pdf
Als je twijfelt de kliko in
Ook al is het voedselverspilling maar ziekwonder is erger
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij is "onbekend>>> vuilnisbak".
In het algemeen kan je zeggen : het ligt aan je vriezer. Hoeveel sterren? een paar dagen, zou je nog wel weten, een paar maanden, smaak is verminderd/veranderd, langer, onbetrouwbaar qua smaak en gezondheid...dus... vuilnisbak.

Weet je niet meer wat voor kk/vriezer je hebt, neem dan deze marges aan. Ik heb trouwens een kater gehad die even rook en mij feilloos vertelde dat het goed of bedorven was.

Dat is dus ook een optie :-))