Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij vertellen wat een tanige smaak is?

Ik kom vaak het woord tanig tegen. Iets heeft dan een tanige smaak. Maar waar lijkt een tanige smaak op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eigenlijk klopt dat niet.
Want tanig betekent: taankleurig.

Tanen is het conserveren van katoenen visnet, zeil of touw met cachou om verrotting door schimmels en bacteriën tegen te gaan. Het tanen werd gedaan in een taanketel. Gedurende enkele uren werd het visnet, zeil of touw in een hete oplossing van cachou ondergedompeld. Cachou is een extract van verschillende bomen, waaronder die van eik, quebracho en betelpalm en geeft een bruine kleur aan het behandelde materiaal.

Overgenomen van "http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Tanen&oldid=17371198"

Een goede oude port is "Tawny", dat is tanig, dat is de kleur.

Als ik het zou moeten omschrijven dan is "tanig" voor smaak: dik en vettig.
Neem nieuwe haring, als je er van houdt: Die moest goed gehouden worden met zout. De vettige, vissige smaak met te veel zout is een tanige smaak.
Dat is ook de oorsprong van uitjes bij de haring. Die moest die tanige smaak, die ontstaat bij het gebruik van extra veel zout, te camoufleren.

Wij kregen vroeger levertraan. (vanwege de vitamines A en D en de omega-3). Enigszins visachtig, vettig.
Dat noem ik tanig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tanig is oa een ander woord voor muffig.
Het zal wel zoiets betekenen als smaken naar iets wat oud is, schimmelig, niet echt lekker dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sabbel eens op een stukje echt leer. Dat is een tanige smaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij spreekt men hier vooral bij vis over. De vis smaakt anders, een beetje levertraanachtig en is dan vaak iets bruiniger van kleur
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding