Mosselen: Smaakpapillen of Voorkeur? (zie toelichting)

Gisteravond At ik in een restaurant Gepaneerde mosselen, ik had nog nooit mosselen gegeten en was benieuwd naar de smaak. Ze smaakte naar de franse zee, wat me meteen deed denken aan die zonnige en overigens leuke vakanties in frankrijk. Ik vond de mosselen ook meteen lekker.

nu is mijn vraag: zijn mosselen gewoon een kwestie van de goede smaakpapillen hebben of is het voorkeur, zoals dat ik het lekker vond OMDAT ik moest denken aan frankrijk. vinden mensen de mosselen dan minder lekker als ze daar niet zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Sentiment heeft heel veel invloed op alle indrukken die je opdoet. De commercie maakt hier dan ook gretig gebruik van. Een stoere cowboy op een paard moet mensen overhalen om marlboro te gaan roken.
Een andere stoere man in een rubberboot bij een waterval moet mensen bewegen om amel te gaan roken.
Knappe meiden op de motorkap van een dure auto, en ga zo maar door. Ook hoor je vaak dat dat eten in een vakantie land lekkerder smaakt dan hetzelfde eten hier.
Alle indrukken die je heb opgedaan hebben zo hun invloed op smaak. Bij het proeveen van mosselen zullen de meeste smaken door de neus waargenomen worden want smaakpapillen detecteren voornamelijk zout ,zuur, zoet en bitter. Proef maar eens iets met je neus dicht.
Die mosselen war jij het over hebt smaken naar de zee maar dat het de franse zee is is persoonlijk. Anders zou iemand die de franse zee niet kent de mosselen niet kunnen proeven.
Je koppelt je prettige ervaringen aan de smaak en daardoor wordt de smaak beter voor je idee
Eigelijk wel logisch, Er zijn ook proeven gedaan waarin tartaar groen werd gekleurd en de mensen dachten dat het spinazie was. Zo erg kun je je laten misleiden door alleen al kleur.
Het is dus smaak die versterkt (verbeterd) wordt door sentiment wat voortkomt uit je referentiekader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee zo werkt dat niet denk ik want iemand die in Zeeland woont kan mosselen wel of niet lekker vinden ook al worden ze daar veel gevangen.
Het kan wel meewerken als je er geweest bent, dan zitten de sfeer en de smaak nog in je hoofd en een fijne herinnering doet de smaak altijd ten goede komen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Dus is het voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel veel mensen eten mosselen niet omdat ze er zo 'smerig' uitzien. Je moet er niet naar kijken en ze gewoon eten, ze zijn heerlijk.
Ik zou ook zeggen voorkeur, het is een kwestie van smaak.
Natuurlijk zijn er ook mensen die ze gewoon echt niet lekker vinden.
Maar als je ze kookt in water met wat groente en een flesje bier en mosselkruiden... heerlijk!