Waarom hebben duurdere merken een uitgebreidere voedingswaardetabel?

Ik was laats bij de Plus, en daar vergeleek ik de ongezouten pinda's van de Plus zelf met de ongezouten pinda's van het met merk Duyvis. Beide producten waren in grote lijnen identiek. De ingrediënten waren hetzelfde (pinda's en zonnebloemolie) en de voedingswaarde tabel van beide producten verschilden elkaar weinig. Alleen de Duyvis verpakking had naast de huidige tabel die de verpakking van de Plus ook had ook nog een tabel waarop de vitaminnen en mineralen in werden vermeld. Die tweede tabel stond daarentegen niet op de verpakking van de plus. Vervolgens ben ik van verschillende andere producten ook het huis merk gaan vergelijken met het duurdere merk. En daar zag ik hetzelfde. Dat bij het duurdere merk de vitaminen en mineralen wel achterop de verpakking werd aangegeven. En bij het huismerk, of het goedkopere merk werd deze tabel wegelaten en stond alleen de standaard tabel achterop.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Vanwege het imago kopen veel mensen graag A-merken. Sinds de steeds succesvollere introductie van de huismerken met lagere prijzen (scheelt soms zelfs de helft) moeten fabrikanten van A-merken ervoor zorgen dat de consumenten uitgelokt worden om toch hún producten te kopen. Zij moeten ervoor zorgen dat de merknaam en het daarbij behorende imago hoog gehouden worden. Een A-merk onderscheidt zich van huismerken en hoopt zo de meerprijs waard te zijn door hoog innovatieve kenmerken.

De verpakking in de supermarkt is een belangrijk middel waarmee de consument bereikt kan worden wat betreft de overdracht van informatie, het versterken van de productpositionering in het bewustzijn en het beïnvloeden van het besluitvormingsproces. Alle verpakkingselementen zijn namelijk belangrijk voor consumenten bij het kopen van etenswaren en deze elementen zijn sterk van invloed op het keuzegedrag. Wanneer de verpakking hoge kwaliteit communiceert, nemen consumenten aan dat het product van hoge kwaliteit is.

Dat is dus de reden dat op verpakkingen van A-merken onder meer vermeld wordt hoeveel vitamines en mineralen in het product zitten. Dat laat de consument denken dat het daarom gezonder is dan het huismerk waar dat niet op staat.
Amadea