wat is verzuren ( bewaarmethode) ?

we weten dat we eten kunnen bewaar via verschillende manieren zoals pekelen, koelkelder,..
maar wat is nu verzuren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel eens augurken, zure haring, karnemelk of zo gegegeten?
Erna55
8 jaar geleden
Of Zuurkool ?

Antwoorden (2)

Verzuren wil zeggen het voedsel in dermate zuur milieu brengen dat bacteriën, die voor bederf verantwoordelijk zijn, in hun activiteit geremd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Micro-organismen hebben elk hun eigen pH nodig om te kunnen overleven. Als je de zuurgraad verhoogt of verlaagt, zullen de micro-organismen dus sterven en dit maakt het produkt zo langer houdbaar.

Je kunt op twee manieren 'verzuren', namelijk op de natuurlijke wijze of door er een zure vloeistof als azijn of citroensap aan toe te voegen.

Op de natuurlijke wijze maak je gebruik van de melkzuurbacteriën die in sommige produkten, van nature al zitten. Door witte kool bijv. in zout in te leggen en er druk op uit te oefenen, onttrek je vocht uit de kool en hij zal spontaan gaan gisten. Het zetmeel en de suikers worden dan omgezet in melkzuur door de bacteriën. De kool krijgt nu een fris-zure smaak en dit is dan de zuurkool geworden. Ook bijv. melk waaraan melkzuurbacteriën zijn toegevoegd, verandert zo in yoghurt.

Voorbeelden van verzuring door een vloeistof zijn bijv. de augurken, zilveruitjes, atjars en de dressings voor salades. Ook de bacteriën die zorgen voor verkleuring van een appel e.d. wordt vaak een halt aan de ontwikkeling toegeroepen door er citroensap op te druppelen.
amc