Hoe komt het dat er altijd een laagje melk in de bodem van het kopje blijft zitten?

'S middags drinken wij altijd melk bij het eten, daarna doen we het kopje in de vaatwasser (die op zijn kop er in gezet wordt) en dan loopt er altijd nog een beetje melk uit.
Bij thee is dat niet het geval! Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Het beste antwoord

Door de adhesie die de melk met het glas heeft, langs de wand van het glas en de bodem blijft hierdoor een beetje melk achter, wat langzaam weer naar beneden zakt als je je glas weer neerzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Melk is vettig, thee is dat niet. Dor het vet hecht de melk zich aan de wand van het kopje. Daarom loopt dit er trager uit dan de thee.

Toegevoegd na 9 seconden:
dor=door
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melk is als vloeistof viscozer dan water. Het is daardoor moeilijker om het glas helemaal melkvrij te maken, er blijft altijd wat achter op de bodem. Maar als je het glas op zijn kop zet, dan loopt het er toch uit, zoals je hebt gemerkt.