Is koffie Luwak inderdaad van dierlijke uitwerpselen gemaakt?

Ik zag laatst op facebook een foto van een diertje die koffie bonen at en die dan weer uit poepte. Die uitwerpselen worden dan opgenomen en gedroogd en daarvan maken ze de Koffie Luwak. Is dat waar? kan iemand mij meer informatie geven hieromtrent

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
2.3K
Amadea
5 jaar geleden
Ook officiële bronnen bevestigen dat het klopt. Maar met alleen ja wordt geen kennis vermeerderd. Dus deze vraag is niet te beantwoorden....
Ritsuka
5 jaar geleden
Het is dierenmishandeling, de katachtige zit in een klein kooitje en word gedwongen de rauwe koffiebonen te eten.
De bodem van de kooi is een rooster, zodat ze alle ontlasting op kunnen vangen om de bonenver uit te vissen.

Antwoorden (1)

Ja, althans de gegeten boon wordt deels verteerd, en de overgebleven pit wordt uit de ontlasting van de civetkat gehaald en tot koffie gemaakt.

----
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kopi_loewak
Kopi loewak of civetkoffie is een van de duurste koffiesoorten ter wereld. De hoge prijs wordt niet veroorzaakt doordat de gebruikte koffiebessen zelf zo zeldzaam zijn, maar door het zeer speciale productieproces. Kopi is het Indonesische woord voor "koffie" en loewak is de lokale naam voor een civetkatachtige die de rauwe rode koffiebessen eet.

Productie

Koffiebonen in de uitwerpselen van een civetkat
De koffiebes wordt verbouwd op plantages. Hier wordt deze gegeten door de loewak, een civetkatachtige. Het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pit blijft intact en passeert het maag-darmkanaal. De pitten worden hierna teruggevonden in de ontlasting van de loewak. Ze worden gewassen en gedroogd en vervolgens van hun schil ontdaan[bron?]. Hierna worden ze licht geroosterd. De aminozuren die tijdens het fermentatieproces zijn vrijgekomen werken tijdens het roosteren in op de pitten en zorgen voor de bijzondere smaak.

Aangezien de ontlaste bessen moeilijk te vinden zijn, is de prijs zeer hoog en heeft de koffie een exclusief karakter. Het product komt onder andere voor in de Filipijnen (waar het kape alamid genoemd wordt), in Vietnam, in Zuid-India en op de Indonesische eilanden Sumatra, Java, Bali en Celebes. Per jaar wordt slechts zo'n 200 kg kopi loewak geproduceerd die van wilde civetkatten afkomstig is. Sommige van de kopi-loewakboeren bieden een mengsel van arabica en robusta boon aan.
----

Veel mensen vinden de omstandigheden waarin de katten vaak gehouden worden dierenmishandeling:
----
https://www.koffierevolutie.nl/de-echte-waarheid-achter-de-kopi-luwak-koffie/

Het beestje – dat van nature schuw is, een eenzaam leven leidt waarbij hij een groot territorium nodig heeft en koffiebessen slechts een ingrediënt van zijn dieet is – wordt opeens van al zijn vrijheid ontnomen en leeft in constante stress.

Boeren weten niet hoe ze voor de dieren moeten zorgen. Er zijn foto’s en video’s waarop de diertjes apathisch heen en weer lopen, zichzelf bijten en uiteindelijk sterven om weer plaats te maken voor een nieuwe luwak. En dit allemaal voor een luxegoed.
----