Opname in het lichaam
Alcohol wordt gedronken. Via de slokdarm komt het in de maag terecht. Via de maagwand wordt 20% van de alcohol in het bloed opgenomen. De rest gaat via de maag in de dunne darm. In de dunne darm wordt de alcohol snel in het bloed opgenomen. Na de dunne darm gaat het bloed naar de lever. Daar wordt de alcohol afgebroken.

Via het bloed bereikt de alcohol na een minuut of 10 de hersenen en vanaf dat moment ben je onder invloed. Als er voedsel in de maag zit, duurt de opname van de alcohol iets langer. In de hersenen beïnvloedt alcohol de manier waarop zenuwen signalen aan elkaar doorgeven. Zenuwen doen dat met behulp van bepaalde stofjes. Deze stofjes worden overdrachtsstoffen genoemd. Alcohol beïnvloedt vooral de werking van de stofjes gaba en glutamaat.

Verdoving hersenen
De alcohol verdooft de hersenen. Dit heeft allerlei effecten op je stemming en gedrag. Zo vallen remmingen weg, vermindert je geheugen en concentratie en verdwijnt je zelfkritiek. Hoe meer je drinkt, hoe sterker de effecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alcohol komt in je bloed. Daardoor kun je minder snel bewegen en denken en daar ga je automatisch gek van doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je hersens benevelt raken volgens mij. En dan kun je niet meer goed reageren Maar raar doet men alleen als men teveel drinkt oftewel te diep in het glaasje kijkt.

De hersenen van alcoholisten raken beschadigd, waardoor ze als ze maar doorgaan met drinken de ziekte van Korsakoff kunnen krijgen.

En die ziekte betekent dat je alles vergeet en niet meer na kunt denken. Als je tegen zo iemand wat zegt weten ze het een paar seconde later al niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol heeft een verdovende werking op de hersenen. Hierdoor reageert iemand die alcohol heeft gedronken trager dan normaal. De controle over z'n been- en armspieren gaat ook achteruit. In situaties waarbij je snel op de rem moet trappen of plotseling aan het stuur moet trekken, reageer je al gauw te laat. Een voorbeeld: u rijdt 80 kilometer per uur (= 22 meter per seconde), u hebt 3 of 4 glazen bier gedronken en u reageert daardoor een halve seconde langzamer. Als u dan plotseling moet remmen, betekent dit dat u 11 meter méér afstand nodig hebt om tot stilstand te komen dan in nuchtere toestand
Het antwoord op je vraag is, omdat het een verdovend effect geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersenen en zenuwen bestaan uit miljarden kleine zenuwcelletjes (neuronen) die allemaal in ketens met elkaar samenwerken. De zenuwcellen door je hele lichaam zijn "gemaakt" om op een bepaalde manier gebruik te maken van de stofwisseling in je lichaam om te kunnen blijven werken. Het is een lang verhaal hoe dit precies werkt maar in het kort komt het erop neer dat elke neuron zelf eigenlijk heel dom is (hij krijgt een stroompje "info" binnen van het vorige neuron en als dat stroompje hard genoeg is, stuurt hij een nieuw stroompje naar het volgende neuron). Elk neuron doet dat net even verschillend en hoe ze dat precies doen is eigenlijk geheel willekeurig. Maar omdat je er miljarden en nog eens miljarden hebt, vormen zich patronen in deze communicatie.

Alcohol is een stofje dat invloed heeft op de stofwisseling in de neuronen. Dat betekent dat de "vuurpatronen" van de neuronen een klein beetje anders wordt als het neuron opeens alcohol tussen zijn voedingsstoffen heeft zitten. Elk neuron dat alcohol krijgt zal net ietsje makkelijker, of net ietsje minder makkelijk, reageren op het inkomende informatiestroompje. Daardoor wordt het vaste patroon waarin de neuronen vuren verstoord en veranderen de patronen dus een klein beetje. Hoe meer alcohol, hoe meer kans er is dat een bepaald neuron verstoord wordt en hoe meer dat neuron verstoord zal raken.

De algemene patronen in je hersenen lopen gewoon door, maar de algehele communicatie van al die miljarden celletjes in je brein gaat dus NET iets anders, waardoor de standaard patronen niet meer zo standaard verlopen. Dat betekent trager en minder voorspelbaar (en dus ook minder controleerbaar).

Als je kijkt naar zware alcoholisten die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zeer dronken zijn, zie je ook dat bij die mensen de "dronken" staat tot nieuwe "standaard" patronen leidt, waardoor die mensen vaak helderder zijn als ze aan het begin van de dronkenschap zitten dan als ze nuchter zijn. De patronen zijn dan ingesteld op de verstoringen en lopen dan dus soepeler na een paar drankjes dan bij nuchterheid.