wat is een goede maaltijd voor een voetbalwedstrijd?

En hoeveel uur van te voren moet je het eten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Wat top sporters meestal eten voor een wedstrijd is pasta. Een uur voor de wedstrijd eten, niet te weinig maar zeker ook niet te veel eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeding is belangrijk voor iedereen, maar sportbeoefenaars hebben vaak wat extra energie nodig. Die energie zit in koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen. En om voldoende te drinken. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in aardappelen, volkorenbrood en pasta. Eiwit-rijk voedsel is bijvoorbeeld kippenvlees.

Toegevoegd na 35 seconden:
Het is niet aan te raden om vlak voor het sporten een zware maaltijd naar binnen te werken. Je lichaam is dan veel te druk met het verwerken van het eten en daar lijdt de sportprestatie onder. Bovendien ervaren de meeste mensen sporten met een volle maag niet als prettig.

Een uitgebreide maaltijd kun je het best vier tot zes uur voor een wedstrijd of zware training nemen. Een lichtere maaltijd kan twee a drie uur voor het sporten. Een kleine (maar voedzame en gezonde) snack kun je tot een half uur voor het sporten eten.