Is Agave stroop beter dan van Gilse (normalestroop)?

De verpakking doet me laten geloven dat het goed / gezond is ¨Het zonnige alternatief voor zoet¨ is de lezen op de verpaking,

Echter als ik de voedingswaarde naast elkaar zet blijkt het op sommige plekken slechter te scoren dan Van Gilse

Weet iemand of ik er verstandig(ger) aan die om dit te gebruiken, of kan ik net zo goed kristalsuiker in me havermout pap doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor je metabolisme is suiker = suiker, eender van waar die komt. Voor je smaakpapillen echter is er wel degelijk een verschil. Welke suiker je gebruikt hangt helemaal van je persoonlijke voorkeur af, gewone kristalsuiker smaakt gewoon maar zoet daar deze zeer sterk geraffineerd is, agave-, ahorn- en andere siropen hebben een specifieke smaak afhankelijk van de boom/plant/vrucht waar deze uit gewonnen wordt.

Uit de bron: "Agavesiroop is erg zoet, 25% zoeter dan gewone kristalsuiker, maar heeft een veel lagere glycemische index. Een lage glycemische index zorgt ervoor dat de energie geleidelijk in het lichaam wordt vrijgegeven, dat is beter voor je lichaam dan de snelle suikeropname van gewone suiker. Dti komt omdat kristalsuiker chemisch gezien anders is dan agavesiroop. Gewone suiker bestaat namelijk uit sucrose, die voor de helft bestaat uit fructose en voor de andere helft uit glucose. Agavenectar bestaat in pure vorm voor 90% uit fructose, de rest is glucose. Door deze enorm hoge fructosewaarde heeft agavesiroop een lage glycemische index. De ene agavesiroop bevat een hoger percentage fructose dan de andere, afhankelijk van welke soort agaveplant is gebruikt en de productiemethode." Voor je lichaam is er geen verschil in voedingswaarden, wel in de manier waarop het verwerkt wordt, omdat de producten chemisch gezien verschillen. Na gewone stroop krijg je (in meer of mindere mate, ook afhankelijk van de hoeveelheid die je gebruikt), een snelle piek in je suikerspiegel, die daarna snel weer daalt. Dit laatste wordt vaak ervaren als een dip. De agavesiroop wordt geleidelijker afgebroken, waardoor de suikerafgifte geleidelijker gaat. Niet zo'n steile helling op, maar het houdt wel langer aan (immers, dezelfde hoeveelheid energie moet worden afgebroken). Dat het langer aanhoudt kan als voordeel hebben dat je minder snel opnieuw trek hebt in iets zoets. Een ander voordeel van de agave ten opzichte van de gewone stroop is dat agave zoeter is, en je dus iets minder nodig hebt (en daarmee neem je weer minder calorien tot je). Als je agave lekker vind is het dus iets gezonder, maar het verschilt niet veel

Bronnen:
http://suikerwijzer.nl/alles-over-agavesiroop/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100