Is Agave stroop beter dan van Gilse (normalestroop)?

De verpakking doet me laten geloven dat het goed / gezond is ¨Het zonnige alternatief voor zoet¨ is de lezen op de verpaking,

Echter als ik de voedingswaarde naast elkaar zet blijkt het op sommige plekken slechter te scoren dan Van Gilse

Weet iemand of ik er verstandig(ger) aan die om dit te gebruiken, of kan ik net zo goed kristalsuiker in me havermout pap doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer het gaat over zoeten van 1 portie havermoutpap, dan maakt het niet veel uit. Het aantal grammen dat je gebruikt is heel beperkt.
Amadea
8 jaar geleden
Havermoutpap heeft helemaal geen zoetigheid nodig, die heeft al genoeg lekkere smaak van zichzelf. Stroop is voor pannenkoeken...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha.. momenteel gebruik ik geen enkele zoetstof in de pap en of musli ik wilde wel iets toevoegen omdat ik dacht dat dit een gezond alternatief is voor suiker maar. dat is het dus niet?
Utrecht
8 jaar geleden
De marketingmanager van Zonnatura heeft zijn eerste doel al bereikt: hij zegt "het zonnige alternatief" en jij interpreteert dat al als goed en gezond.
Niets van waar: zoet = zoet, suiker = suiker ongeacht te afkomst.
Ritsuka
8 jaar geleden
Beter op wat voor manier? Gaat het je om vitamines/voedingswaarde? Hoe zoet het smaakt? (Dan hoef je er minder van te gebruikem)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoet is inderdaad zoet, maar van suiker word je dik! van aspartaam niet (okey dat is ook niet gezond) stefia is ook weer een goed alternatief.. dus ik had verwacht dat dit een goed alternatief was om op een verantwoordende wijze iets iets zoeter te maken! Of is dit een rare gedachte?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een pot nat qua suiker 72 tegen 75 gram.
verstandiger kan op 2 manieren je kiest voor de smaak want die zijn iets verschillen of je kiest voor je portemonnee.
Voor je gezondheid maakt het niets uit al zullen diverse mensen claimen dat agavestroop gezonder is omdat het biologisch is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! dit is het antwoord op mijn vraag! Helaas niet wat ik wilde horen.. maar wel met de neus op de feiten gedrukt bedankt Gerardkh..
Amadea
8 jaar geleden
Doe er dan wat zoet smakend fruit in. Plakjes banaan en/of kiwi, partjes mandarijn, aardbeien, stukjes appel of peer, of wat je maar lekker vindt. Dan maak je het door de zoete toevoeging wél wat gezonder.
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je een antwoord niet wilt horen, moet je de vraag niet stellen ;)
Ritsuka
8 jaar geleden
Van suiker word je niet dik. Van meer kcal consumeren dan je verbrand word je dik, uit welke bron die kcal komen maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oke Ritsuka, ik dacht dat je door ¨snelle¨ suikers te nemen je bloed suiker om hoog schiet en je dus een piek moment met energie krijgt en vervolgens weer in kakt dus je lichaam weer om een shot suiker(energie) vraagt.. wat betreft dan moet je hem niet stellen? ik had gehoopt te horen dat dit een ¨goede¨ soort suiker was! Amadea dat is inderdaad een mooi alternatief, bedankt voor het meedenken :-)
Ritsuka
8 jaar geleden
Maar je eet niet alleen de suiker he, je eet het samen met de havermout, wat langzamer verteerd door de vezels er in.

Antwoorden (2)

Voor je metabolisme is suiker = suiker, eender van waar die komt.
Voor je smaakpapillen echter is er wel degelijk een verschil.
Welke suiker je gebruikt hangt helemaal van je persoonlijke voorkeur af, gewone kristalsuiker smaakt gewoon maar zoet daar deze zeer sterk geraffineerd is, agave-, ahorn- en andere siropen hebben een specifieke smaak afhankelijk van de boom/plant/vrucht waar deze uit gewonnen wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit de bron:
"Agavesiroop is erg zoet, 25% zoeter dan gewone kristalsuiker, maar heeft een veel lagere glycemische index. Een lage glycemische index zorgt ervoor dat de energie geleidelijk in het lichaam wordt vrijgegeven, dat is beter voor je lichaam dan de snelle suikeropname van gewone suiker.
Dti komt omdat kristalsuiker chemisch gezien anders is dan agavesiroop. Gewone suiker bestaat namelijk uit sucrose, die voor de helft bestaat uit fructose en voor de andere helft uit glucose. Agavenectar bestaat in pure vorm voor 90% uit fructose, de rest is glucose. Door deze enorm hoge fructosewaarde heeft agavesiroop een lage glycemische index. De ene agavesiroop bevat een hoger percentage fructose dan de andere, afhankelijk van welke soort agaveplant is gebruikt en de productiemethode."

Voor je lichaam is er geen verschil in voedingswaarden, wel in de manier waarop het verwerkt wordt, omdat de producten chemisch gezien verschillen. Na gewone stroop krijg je (in meer of mindere mate, ook afhankelijk van de hoeveelheid die je gebruikt), een snelle piek in je suikerspiegel, die daarna snel weer daalt. Dit laatste wordt vaak ervaren als een dip. De agavesiroop wordt geleidelijker afgebroken, waardoor de suikerafgifte geleidelijker gaat. Niet zo'n steile helling op, maar het houdt wel langer aan (immers, dezelfde hoeveelheid energie moet worden afgebroken).
Dat het langer aanhoudt kan als voordeel hebben dat je minder snel opnieuw trek hebt in iets zoets.
Een ander voordeel van de agave ten opzichte van de gewone stroop is dat agave zoeter is, en je dus iets minder nodig hebt (en daarmee neem je weer minder calorien tot je).

Als je agave lekker vind is het dus iets gezonder, maar het verschilt niet veel