Is er een verband tussen het beroep advocaat en de drank advocaat?

Waarom heet advocaat advocaat en een advocaat ook een advocaat? Is er in het verleden iets mee gebeurd of is dat gewoon puur toeval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Antwoorden (3)

De naam van de drank zou een verkorte vorm van advocatenborrel kunnen zijn, zo genoemd omdat het de keel van de advocaat zou smeren. In dat geval is de oorsprong van het woord identiek met de advocaat die strafpleiter is. Maar Van Dale ziet meer een verband met de advocaatpeer (avocado). Van het gelige vruchtvlees daarvan kan men een dikke drank maken, zoals de Indonesische adpokat. Ook kan het komen van het Nederduitse apkatt of het Deense abekat = borrel. Het eerste lid daarvan betekent ‘aap’, naar het Engelse monkey [jeneverfles van een bepaald model].
Amadea
13 jaar geleden
Bram M is een advoCaat.
Die gele eierendrank heet advoKaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende verklaringen voor, het is niet te hopen dat de advocaat teveel advocaat drinkt VOORDAT hij/zij je moet verdedigen.
Voorheen was advocaat vooral een vrouwendrank waarvan de tongen losgemaakt werden.
De verbale uitstoot (spraakwaterval) duid mogelijk op het effect van deze koppige drank waardoor het de naam advocaat gekregen heeft.
Er doen echter meer verklarende verhalen de ronde.
Ik kan niet met zekerheid aangeven welke de juiste is.
Ben benieuwd wat er nog meer aan verklaringen boven water komt.
leuke vraag overigens, waarvoor een plus.