hoe lang blijft kip goed?

Goedemorgen mensen,

Ik had gistermiddag rond 15:00 uur de kip uit de koelkast gehaald een gemarineerd.
Ik was van plan om rond 20:00 de kip te gaan bakken maar helaas ben ik in slaap gevallen.
Ik was rond 2uur s' nachts wakker geworden maar ik had dus geen zin meer om te koken een heb vervolgens de kip terug in de koelkast gedaan.
Nu vroeg ik me af of ik het nog kan maken?
De kip is afkomstig van de Aldi een ik had het woensdag gekocht, houdbaarheid is tot 11 maart.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Reddie
9 jaar geleden
Ruimschoots consumeerbaar. Gebruik overigens, naast je verstand, ook altijd je ogen, neus en tong. Ook in die volgorde ;-)
Ziek worden doe je echt niet zomaar. Ik neem aan dat je je vingers wel eens aflikt. Dan krijg je zomaar duizenden bacterien binnen. Niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Summo
9 jaar geleden
Geheel niet mee eens, zie mijn antwoord

Antwoorden (3)

Het zal nog twee dagen goed blijven. Gemarineerd rundvlees kan je vijf dagen bewaren, maar kip moet je wel binnen de twee dagen opeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Summo
9 jaar geleden
Gemarineerd vlees kun je nog even bewaren, ja, als je het in de koelkast houdt
Niet als het een halve dag erbuiten ligt zoals in deze vraag
wilkers
9 jaar geleden
Ligt ook aan de houdbaarheidsdatum. Als het vlees goed wordt doorbakken zal het allemaal wel meevallen. Ik heb het ook al een paar keer gehad, zonder marinade. Niet ziek geworden.
Het blijft natuurlijk een risico, maar ik denk dat het wel goed afloopt.
Niet meer eten dus
Het gaat om kip
Als ik je verhaal goed begrijp heeft deze kip (ok in marinade) buiten de koelkast gelegen van 15 uur tot 2 uur in de nacht.

Dat is 11 uur ongekoeld! Dan mag je het echt niet meer eten. Je had het gelijk om 2 uur in de nacht moeten bakken dan had je het misschien de volgende dag nog kunnen eten.

Terugdoen in de koelkast en denken dat de bewaartermijn dan doorloopt is echt heel erg risicovol

Kip die 11 uur buiten de koelkast heeft gelegen zou ik niet meer eten in elk geval.
Let wel, je kunt geluk hebben en dan krijg je er niks van, maar ik hoop niet dat je hem vandaag hebt gegeten want je kunt er echt heel ziek van worden.
9 jaar geleden
wilkers
9 jaar geleden
Ik denk niet dat je er ziek van zult worden. Kip is gevaarlijk vanwege de salmonella bacterie. Door het te verhitten, worden deze gedood.
Er blijven wel stoffen achter, gemaakt door de salmonella bacterie, maar dat is niet veel anders als met ander vlees. Gewoon zorgen dat het vlees goed wordt verhit. Liever geen risico's nemen? Dan gooi je het vlees weg.
zeker heel goed doorbakken!als je het in de oven klaarmaakt vocht toevoegen zodat je stoomeffect krijgt dat zowaar de kip een beetje stoomt ipv bakt