waarom is onbehandeld tarwemeel 2 tot 3 keer zo duur als tarwebloem, dat een groot aantal behandelingen heeft ondergaan ca. € 0,90/€ 0,30 per 1000 gr

vergelijk de prijs van pinda's in de dop en die van gepelde en gezouten pinda's, ook onverklaarbaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Enige reden die ik zou kunnen bedenken is omdat je meer kan met ruwe grondstoffen (om het zo maar te noemen), je kan er ook nog andere dingen van maken, bijvoorbeeld pindakaas. Terwijl je gepelde en gezouten pinda's alleen maar kan verkopen..

Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige reden die ík kan bedenken, is, dat het productieproces aangepast moet worden voor relatief kleine hoeveelheden.
jc54
13 jaar geleden
Kwestie van vraag en aabod.

Meer mensen willen die witte bloem en
die gepelde en gezouten pinda's.
En dus kan dat in grotere hoeveel heden massaal geproduceerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt vooral door het afbreukrisico. Raffineren levert producten op die vele malen langer houdbaar zijn dan ongeraffineerde. Ook de verwerkbaarheid van geraffineerde voedingsmiddelen is meestal stukken makkelijker. In grote hoeveelheden is raffineren spotgoedkoop. Je zeeft het spul, je voegt er een aantal chemicaliën aan toe die doorgaans voor een groot deel terug te winnen zijn en verwijdert daar alle stoffen mee die broodnodig voor je gezondheid zijn maar lastig voor de verwerking op grote schaal. Goeie vraag!