waarom kan ik (bijna) nergens verse schelvis kopen, maar is wel onbeperkt schelvislever in blik te koop? hoe zit dat?

we weten denk ik (bijna) allemaal dat sommige vissoorten zo goed als uitgestorven zijn door overbevissing.

duurzaam is het woord hier bij.

maar waarom kan ik wel (onbeperkt?) schelvislever (in blik) kopen en niet verse schelvis, niet op de markt, niet in een viswinkel (met normale prijzen).

nu ben ik bij een nieuwe (zeer dure) verse (yuppen-) winkel geweest en daar lag onbeperkt schelvis (en kabeljauw) te koop en zij beroepen zich op duurzaam ..... etc.

mijn vraag is: hoe kan dat?

Toegevoegd na 6 dagen:
bedankt voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmmm vreemd. Ik kan het hier gewoon in de viswinkel kopen. En ook bestellen bij de viskar. Dan neemt hij het een week later voor me mee. Probeer dat eens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt bij de Albert Heijn Schelvisfilet kopen bij de vis schappen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar zitten jullie welke stad / regio / provindie ?
ik zit in rotterdam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat de Albert Heijn bij jou geen schelvisfilet heeft, maar de kans is dan groot dat een andere AH dit dan wel heeft. Ik zit in Noord-Brabant, maar overal verschilt het assortiment wel. Misschien online bestellen bij AH?

Het beste antwoord

"Schelvislever" wordt ook van kabeljauw gemaakt. Schelvis isinder populair door de wat losse structuur, maar is vooral in de zomer een goed alternatief voor kabeljauw. In kustplaatsen bij de vishandel goed verkrijgbaar. Zie het ook wel bij de grote supermarkt met het blauwe logo. Schelvis wordt ook in de visverwerkende industrie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Albert Heijn [ vooral de XL]heeft vrijwel altijd verse schelvis en die komt uit Denemarken.
Denemarken heeft het grootste monopolie op de schelvisvangst en er zijn natuurlijk ook internationale afspraken mbt het quotum.
Schelvislever is een produkt waar weinig vraag naar is en wordt gezien als een "bijproduct.
De prijzen die AH voor schelvis rekent zijn ongeveer gelijk aan kabeljauw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in rotterdam op de markt ,hoogstraat en afrikaanderwijk op zuid en de zaak van schmidt word Kabeljauw of Gul verkocht deze
Koudwatervis komt uit de Noordelijke wateren. Zeer geliefde consumptievis; Uitstekende zwemmer die grote afstanden aflegt om te paaien. Wordt vers en ingevroren aangevoerd. Stevig wit zeevlees. Kan op alle manieren klaar gemaakt worden. Kabeljauwwangetjes worden gefrituurd en zijn graatloos. De kuit wordt gebakken en heeft een hoge voedingswaarde. De lever wordt ingeblikt en verkocht als schelvislever. Gedroogd bekend als stokvis of klipvis. Van de lever wordt ook levertraan gemaakt. Wordt zeer veel industrieel verwerkt tot diepvries vissticks, filets of schnitzels. (Iglo)

Vet 0 5%; eiwit 18%
Kweekkabeljauw
Sinds december 2002 wordt kabeljauw ook gekweekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@marija: ik vraag naar schelvis, je antwoord gaat over kabeljauw! begrijp ik hier uit dat schelvislever in blik niet uit de schelvis komt ? waarom ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry voor dit antwoord heb er overheen geluisterd ,maar schelvis lever komt inderdaad ook uit de schelvis.en je kan het ook op de markten kopen in Rotterdam die ik aangaf en bij schmidt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog een kleine aan vulling over de schelvis
Afm ± 75 cm. Over de hele lengte loopt een zwarte streep en vlak achter de kop een zwarte vlek die ook wel Petrusduim wordt genoemd. Noordelijke Atlantische Oceaan. Aanvoer van december tot maart.
Veel mensen vinden hem nog lekkerder dan kabeljauw. Veel vitamines. Helaas erg mager 0, 2% vet; eiwit 16%.
Wordt ook verwerkt tot klip- of stokvis.
De lever is een delicatesse met maar liefst 44% gezond vet. Giftige stoffen worden in de lever niet afgebroken, dus matig consumeren.