waarom kan ik (bijna) nergens verse schelvis kopen, maar is wel onbeperkt schelvislever in blik te koop? hoe zit dat?

we weten denk ik (bijna) allemaal dat sommige vissoorten zo goed als uitgestorven zijn door overbevissing.

duurzaam is het woord hier bij.

maar waarom kan ik wel (onbeperkt?) schelvislever (in blik) kopen en niet verse schelvis, niet op de markt, niet in een viswinkel (met normale prijzen).

nu ben ik bij een nieuwe (zeer dure) verse (yuppen-) winkel geweest en daar lag onbeperkt schelvis (en kabeljauw) te koop en zij beroepen zich op duurzaam ..... etc.

mijn vraag is: hoe kan dat?

Toegevoegd na 6 dagen:
bedankt voor de antwoorden en reacties!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Schelvislever" wordt ook van kabeljauw gemaakt. Schelvis isinder populair door de wat losse structuur, maar is vooral in de zomer een goed alternatief voor kabeljauw. In kustplaatsen bij de vishandel goed verkrijgbaar. Zie het ook wel bij de grote supermarkt met het blauwe logo. Schelvis wordt ook in de visverwerkende industrie gebruikt.

Albert Heijn [ vooral de XL]heeft vrijwel altijd verse schelvis en die komt uit Denemarken. Denemarken heeft het grootste monopolie op de schelvisvangst en er zijn natuurlijk ook internationale afspraken mbt het quotum. Schelvislever is een produkt waar weinig vraag naar is en wordt gezien als een "bijproduct. De prijzen die AH voor schelvis rekent zijn ongeveer gelijk aan kabeljauw

in rotterdam op de markt ,hoogstraat en afrikaanderwijk op zuid en de zaak van schmidt word Kabeljauw of Gul verkocht deze Koudwatervis komt uit de Noordelijke wateren. Zeer geliefde consumptievis; Uitstekende zwemmer die grote afstanden aflegt om te paaien. Wordt vers en ingevroren aangevoerd. Stevig wit zeevlees. Kan op alle manieren klaar gemaakt worden. Kabeljauwwangetjes worden gefrituurd en zijn graatloos. De kuit wordt gebakken en heeft een hoge voedingswaarde. De lever wordt ingeblikt en verkocht als schelvislever. Gedroogd bekend als stokvis of klipvis. Van de lever wordt ook levertraan gemaakt. Wordt zeer veel industrieel verwerkt tot diepvries vissticks, filets of schnitzels. (Iglo) Vet 0 5%; eiwit 18% Kweekkabeljauw Sinds december 2002 wordt kabeljauw ook gekweekt.

Bronnen:
http://www.schmidtzeevis.nl/html/kabeljauw.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100