Waarom wordt er eigenlijk jodium aan zout toegevoegd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet alleen dat het beter is voor je lichaam, maar verder weet ik het niet meer

Het beste antwoord

Om te zorgen dat we voldoende jodium binnen krijgen. Jodium is een belangrijk element.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het jodium is een sporenelement, dat wil zeggen dat je er maar weinig van nodig hebt. Het is een bouwsteen van het schildklierhormoon en dat vervult een belangrijke functie.

Zou er geen jodiumzout gebruikt worden dan krijgen veel mensen in Nederland de tekort. Bij kinderen kan een jodiumtekort aanleiding geven tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen.

Niet in alle landen wordt gejodeerd zout gebruikt en het is ook niet overal toegestaan. Bakkers kunnen speciaal broodzout gebruiken met een lager joodgehalte.

Toegevoegd na 8 minuten:
Prof de Lange:
"De dagelijkse hoeveelheid jodium die in 2001 werd aanbevolen door de WGO/UNICEF/ICCIDD bedraagt
150 μg bij adolescenten en volwassenen, 200 μg bij zwangere en zogende vrouwen en omvat
lagere waarden voor kinderen en zuigelingen.

Jodiumtekort vormt een belangrijk probleem voor de volksgezondheid in de wereld, want het
komt voor in 130 landen, ook in Europa, en bij een totale populatie van naar schatting 2.2 miljard individuen."

Toegevoegd na 13 minuten:
Volgens Wikipedia waren bakkers sinds 1942 verplicht om gejodeerd zout te gebruiken. Dit was gewoon zout waar -85 mg jodide per kg zout aan was toegevoegd en dat heette broodzout.

Sinds 2009 mag het broodzout niet gebruikt worden en promoot de bakkersbranche het gebruik van bakkerszout. Daaraan is 50–65 mg jodide per kg zout is toegevoegd.

In België probeert men bakkers ook aan het bakkerszout te krijgen om het joodtekort bij de bevolking zo eenvoudig op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat er in ons voedsel te weinig jodium zit. Dat kan tot ernstige gezondheidsproblemen met de schildklier aanleiding geven bij voorbeeld struma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om schildklierproblemen, hypothyreoïdie, te voorkomen. Die ziekte kan groeistoornissen maar ook vermoeidheid, slechte groeiende nagels, obstipatie, lusteloosheid, een sterke toename van het lichaamsgewicht, en ’s morgens niet uit en ’s avonds niet in bed kunnen komen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"’s morgens niet uit en ’s avonds niet in bed kunnen komen" is m.i. niet zonder meer een aanwijzing dat je schildklierproblemen hebt, integendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen groeiproblemen is tamelijk specifiek voor een vertraagde (want daar gaat het om) werking van de schildklier. Bij alle ziekten gaat het om het totaal van de symptomen. Hyperthyreoïdie heeft weer heel andere kenmerken.
Jodium is belangrijk voor de schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.

Waar zit het in?
Jodium zit in zeevis en er zit een beetje in eieren. In Nederland zit er van nature niet veel jodium in de voeding. Daarom wordt het toegevoegd aan keukenzout (Jozo) en dieetzout met een laag natriumgehalte. Het wordt ook toegevoegd aan bakkerszout voor het bakken van brood. Sinds 1999 mag jodium ook worden toegevoegd aan broodvervangers, zoals beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek. Daarnaast wordt het toegevoegd aan het zout dat in vleeswaren wordt gebruikt. De toevoeging aan keuken- of tafelzout is echter niet meer verplicht. Op de verpakking van zout staat of jodium is toegevoegd. In zeezout zit nauwelijks jodium.

Wat gebeurt er als je er te weinig van binnenkrijgt?
In de schildklier zit een grote voorraad jodium, waar je jaren mee vooruit kan. Als je te weinig jodium binnenkrijgt via de voeding, merk dat dus pas na jaren. Als je geen zout gebruikt waar jodium inzit en weinig brood eet, loop je het risico op een jodiumtekort. Onder weinig brood wordt verstaan: minder dan drie sneetjes per dag. Door een jodiumtekort kan de schildklier trager gaan werken en opzwellen. Dit heet ook wel struma of krop. Een jodiumtekort kan bij kinderen leiden tot een groeiachterstand, een verminderd leervermogen, en -in uitzonderlijke gevallen- tot dwerggroei (cretinisme). De Gezondheidsraad bracht in oktober 2008 nog een rapport uit waaruit blijkt dat Nederlanders over het algemeen voldoende jodium binnenkrijgen.

Wat gebeurt er als je er teveel van binnenkrijgt?
De meeste mensen kunnen een teveel aan jodium in de voeding zonder problemen verdragen. Alleen mensen met een jodiumtekort of een schildklierafwijking, kunnen wel gevoelig reageren op een te grote hoeveelheid jodium. Bij hen kan dit de werking van de schildklier verstoren. Als aanvaardbare bovengrens voor inneming houdt de Europese Voedselautoriteit (EFSA) een waarde aan van 200 (1-3 jr) tot 600 microgram per dag voor volwassenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jodium is nodig voor de vorming van schildklierhormonen en omdat er van nature te weinig jodium in ons voedsel zit,wordt dit er in beperkte mate aan an toegevoegd, door het in zout te stoppen.