Olijfolie is stabieler dan zonnebloemolie maar door verhitting vallen de voordelen weg tegen de nadelen. Olijfolie is zeker wel heel gezond bij koud gebruik bijvoorbeeld over de groenten of de salade. Het is goed voor je cholesterol en bevat omega-9 vetzuren en heeft een remmende werking bij ontstekingen. Verder bevat de koude persing nog alle voedingsstoffen zoals bladgroen, magnesium en andere vitamines en mineralen. Combineer koudgeperste olijfolie met gestoomde groente. Maar…verhitting? Nee, ook olijfolie is dan niet geschikt bij het frituren.

Een goede bron van meervoudig onverzadigde vetzuren is zonnebloemolie maar, dit geld niet meer als de olie word verhit door er mee te bakken en braden want dan kunnen er transvetzuren ontstaan en deze zijn juist weer zeer schadelijk voor het lichaam.

Kokosvet is de meest stabiele plantaardige olie. Het is een verzadigd vet dat door de angst voor de verzadigde vetten in de loop der tijden naar de achtergrond was gedreven. Maar de vetten hierin zijn voor 60% MCT’s en dat zijn vetten die zich gedragen als koolhydraten en deze worden omgezet in energie. Dit vet blijft op hogere temperaturen wel stabiel en is dus wel geschikt om in de bakken en te frituren.

Voor koude bereidingen is olijfolie wel aan te bevelen, het heeft een aparte smaak, die sommige salades net dat tikje geven. Maar ook zonnebloem olie heeft zijn voordelen door de neutrale smaak die bij sommige gerechten noodzakelijk is, om de smaak van het gerecht volledig te behouden.

Resumerend: Olijfolie en zonnebloemolie hebben verschillen voor de gezondheid. Olijfolie is te prefereren. Maar bij te veel gebruik wordt je van beiden echt wel "gezetter".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

olijfolie heeft een hogere verbrandingspunt.dat betekend dat die olie pas slecht wordt op een veel hogere temperatuur dan je ermee frituurt.

Toegevoegd na 1 minuut:
zonnebloem olie is ook een goed olie hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de vraag goed lezen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag wel wat vriendelijker,klein 50,of ik lees jou reactie met de verkeerde toon.dat kan ook..
Geraffineerde zonnebloemolie heeft een hoger verbrandingspunt (230 gr.) dan geraffineerde olijfolie (210 gr.). Maar de vraag was of olijfolie gezonder is dan zonnenbloemolie. Ongeraffineerde olijfolie bevat als enige olie de belangrijke omega 9 vetzuren en is daarom gezonder dan ongeraffineerde zonnebloemolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laatst op tv gezien dat olijfolie niet per se gezonder is. Programma heete kassa misschien is aflevering nog on line te bekijken . Wan duurder bleek ook geen kriterium voor betere olie te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
aan de zuurgraad kun je zien hoe goed een olijfolie is, de fles met de laagste zuurgraad is de hoogste kwaliteit. als er geen zuurgraad op de fles is vermeld weet je al dat het geen top kwaliteit is.
Olijfolie "Extra Virgine" is de meest gezonde olie, omdat het gewoon olijvensap is, die zonder verhitting is gemaakt. Bij de tweede, en latere persingen is wel verhitting nodig om het "sap" eruit te halen. Ook bij olie van pitten (o.a. zonnebloem) is een verhittingsproces nodig. Daardoor alleen al is het minder gezond dan het pure olijvensap.
Olijfolie bevat heel veel vitamine E.
En nogmaals, de echte eerste "persing" is het allergezondste vet dat je je maar kunt voorstellen.
Is ook een vast onderdeel van het veel geroemde en gezonde "Mediterrane dieet"