Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe meng je kleurstof met frituurvet?

Voor een vogeltaart wil ik graag frituurvet een kleur geven door middel van het mixen met kleurstof. Nu heb ik het geprobeerd door nadat het frituurvet gesmolten was meteen te mixen met kleurstof echter bleef de kleurstof als oliedruppels liggen op het vet. Ik had het daarna flink opgeslagen met een garde en leek het wel te werken, maar nu ik net de taart uit de vriezer haal zie ik dat de kleurstof naar de bodem is gezakt en de rest van de taart is spierwit. Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat je zou kunnen proberen is om je kleurstof eerst te mengen met een beetje halvarine/margarine en dat vervolgens met het frituurvet. In de margarine zit een emulgator die water en vet bindt.
Als je ook niet over margarine beschikt dan kan je nog proberen om een eierdooier aan de kleurstof toe te voegen voor je deze met het frituurvet mengt. Eierdooiers bevatten grote hoeveelheden natuurlijke emulgator.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn kleurstoffen die oplosbaar zijn in water en kleurstoffen die oplosbaar zijn in vat/olie. Voor het kleuren van frituurvet heb je dus die laatste nodig. Dit is te koop bij de vele "taartenshops" die er tegenwoordig zijn.

Toegevoegd na 18 seconden:
Met vat bedoel ik vet.
(Lees meer...)
bamibal
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding