Hoelang duurt het voordat (in best wel) dunne reepjes gesneden hamlappen goed gaar zijn?

Voor bij de tjap tjoy straks heb ik hamlappen in reepjes/plakjes gesneden, niet flinterdun maar ook niet heel dik gelaten, heb het vuur middelmatig aan, niet hee hoog dus...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.7K

Antwoorden (4)

Een grote hamlap moet je 10-15 min per kant braden. Kleine stukjes zijn wel in max 5 minuten gaar als je goed blijft doorroeren.

Je kunt het gewoon testen door er eentje door te snijden, dan moet die van binnen ook helemaal gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de hamlappen al klein gesneden hebt, dan kun je ze beter even in de wok garen.

eerst even op hoog vuur en als de reepjes een kleurtje hebben dan om en om op lager vuur, niet weglopen anders is het verbrand,
in 10 minuten moet dat wel lukken.

een volgende keer is het misschien handiger om de hele hamlap(pen) te bakken en achteraf in reepjes en snijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou dat handiger zijn als je toch kleine stukjes wil? Je bent iig eerder klaar en je weet zeker dat het gaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rauw vlees snijdt moeilijker dan gaar, tenzij je een heel goed mes hebt - weinig mensen hebben dat.
reepjes bereiden = groter risico op verbranden/ aanbranden : veel mensen lopen weg uit de keuken, weinig mensen gebruiken een kookwekker anders dan voor gekookte eieren ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er voor het gemak gewoon van uit dat ALS iemand het vlees in reepjes heeft gesneden dat iemand is die ook gewoon een normaal mes heeft ;-) Hamlappen snijden is overigens niet zo lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, toch doe ik het liever achteraf, een lap vlees bakken of braden en dan snijden ! en ik heb een prima mes ! ;)
amc
11 jaar geleden
Hebben jullie al eens geprobeerd om het vlees even voor het snijden in de vriezer te leggen? Goed mes of niet, het vlees snijdt dan altijd gemakkelijker door als het iets aangevroren is. Vooral een goeie bij kipfilet! (^0^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amc : dankjewel ! goed advies...:)
Een aanvulling:
Hamlappen zijn de meest malse varkenslappen en komen van de achterham. Dit lekkere stukje vlees is heel snel gaar. Dunne reepje van 1 cm bakt je op hoog vuur in 3 minuten gaar, laat ze daarna nog 3 minuten na garen op laag vuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ze niet snel roorbakt maar gewoon bakt op niet te hoog vuur, zijn ze in ca. 10 min. gaar en bruin. Eerst het vlees bruinen in de warme olie (waarin je evtl. de knoflook al in hebt aangefruit) en na enkele minuten eerst de ui, daarna de harde groenten toevoegen en dit zo'n 5 min. mee garen. In totaal ben je dan ong. 10 min. bezig met bakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; 'roorbakt' moet natuurlijk 'roerbakt' zijn.
amc