Brem is een nevenvorm van 'brijn', hetgeen 'pekel' betekent.
En pekel is natuurlijk zeer zout.

Waarom ik nu ineens aan Bram Peper denk, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brem is een struik die erg goed gedijt in de duinen. Omdat brem vaak wordt afgesneden voor de bloemen heeft men hierna de zoute aanslag, die op de plant aangezet is, aan de handen en lijkt het of deze plant zout is. Het is echter alleen het oppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is een combinatie van de twee eerder gegeven antwoorden.

"Brijn" is inderdaad een ander woord voor pekel.
"Brem" is inderdaad een heesterplant die in de duinen werd gekapt en die zout was van de zeelucht.

Het gezegde dat je aanhaalt was in de eerste vorm "Zo zout als brijn". Uit de eerder aangehaalde bron: "Nederland schijnt het woord thans alleen bewaard in de uitdrukking zoo zout als brijn en de samenstelling brijnzout"

Ook uit die bron: "in de algemeene taal is brijn hier, naar 't schijnt vooral ten gevolge van verwarring met brem, den naam van den heester welks kappers gezouten als toespijs gegeten werden, tot brem verloopen." Oftewel: Het oude woord "brijn" is verbasterd tot "brem" en het gezegde is meeverbasterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brem is een plant met leuke gele of roze bloemetjes! Heb er nog nooit van gegeten,dus of het zout is,weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het meest recente etymologisch woordenboek is brem ("pekel") een volksetymologische vervorming van brijn, ontstaan door klankassociatie met brem, een struik die gezouten als toespijs werd gegeten.

(RJ)