Waarom is veel zout gebruiken slecht?

Ik eet veel zout.. over m'n eten vooral. Waar is zout slecht voor? En waarom heb ik soms ineens zin in zout? of zit dit 'tussen de oren'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Van veel zout eten krijg je een hele hoge bloeddruk!
Daarom is het slecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vermijd zout!!!!
daardoor neem je heel veel vocht op
en stijgt je bloeddruk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je komt er heel wat kilootjes van aan! Van te hoge bloeddruk kun je n hart of herseninfarct krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je aankomen van zout? Vocht waarschijnlijk?
- Voor de bloeddruk.
- Voor de lekkere smaak
- Nee
Net als alles waarvan je TEveel neemt is het slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderzoeken sterven er in Nederland jaarlijks 5000 mensen aan de gevolgen van teveel zout.
Het veroorzaakt hart-en vaatziekten en ook kunnen er nierproblemen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg belangrijk dat in je lichaam de concentratie van alle stoffen in je bloed tussen bepaalde waarden blijft, daarboven of daaronder wordt het gevaarlijk. Zout is daar een van de belangrijkste stoffen van. Als je er erg veel van eet, kunnen je nieren het niet altijd aan dit snel genoeg eruit te filteren. Dit kan er toe lijden dat je lichaam zorgt voor extra vocht in het bloed (dit brengt de concentratie immers ook omlaag) wat je bloeddruk gevaarlijk hoog kan maken. Je lichaam is in staat vrij veel te reguleren, maar grote hoeveelheden (wat dat is is per individu verschillend) kunnen lastig zijn.
Trek in zout kan te maken hebben met een echt tekort eraan in je systeem op dat moment, of gewoon omdat jij het lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je nieren krijgen het zwaar met te veel zout.
jc54
14 jaar geleden
Zout in je lichaam

Zout komt ook voor in je lichaam. Dit komt omdat je via je eten het zout binnenkrijgt. Het zout komt vervolgens in je bloed terecht. Het bloed vervoerd het zout door je hele lichaam.Het is goed om zout binnen te krijgen want het helpt je spieren om te doen wat jij wil. Als je gezond eet, zoals veel groente en fruit, krijgt je lichaam genoeg zout binnen.

Een volwassene heeft ongeveer een eetlepel zout per dag nodig. Een kind heeft maar een halve eetlepel per dag nodig.

Als je te weinig zout binnen krijgt kun je moe en futloos worden. Zonder zout kun je zelfs niet leven! Maar sommige mensen krijgen juist teveel zout binnen. Bijvoorbeeld als ze ongezond eten. Patat, hamburgers, chips en frisdrank zijn voorbeelden van voedsel dat teveel zout bevat. Als je dit soort eten te vaak eet krijg je teveel zout in je lichaam.

Een beetje teveel zout is niet erg want je nieren zorgen ervoor dat ze het zout uit het bloed halen. Vervolgens plas je dan het teveel aan zout gewoon uit! Maar als je teveel zout eet werkt je lichaam minder goed en kun je zelfs ziek worden. Deze mensen krijgen dan vaak last van hun hart. De dokter schrijft dan een speciaal zoutloos of een zoutarm dieet voor. Een zoutloos dieet betekent dat je helemaal geen zout mag eten. Een zoutarm dieet is iets minder streng en betekent dat er in het eten bijna geen zout mag zitten. Op deze manier wordt de kans op hartproblemen een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zout gebruiken heeft ook invloed op de hoeveelheid calcium in je lichaam.
Natrium (de stof die in zout zit) zorgt ervoor dat je calcium verliest. Met name een belangrijke factor voor mensen die calcium slecht opnemen (waaronder veel 50+ers) en mensen die weinig calcium in hun voeding hebben.
Als je graag zout gebruikt, maar niet de nadelen ervan wilt hebben, kan je keukenzout van het merk LoSalt gebruiken. Een merk dat zout verkoopt met 1/3 van de hoeveelheid natrium die in gewoon zout zit. De andere 2/3 is kalium, wat calciumverlies juist tegen gaat.
Je kan het kopen met en zonder toegevoegde jodium.
De smaak is ietsje anders, maar door je eten heen merk je het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een druppel slaolie kan ook wel eens helpen