Is het ongezond om een gebraad gedurende 60' te braden in olijfolie?

Ik hoorde dat olijfolie niet geschikt is voor langdurige verhitting, maar weet niet wat langdurig hier betekent...

Toegevoegd na 25 minuten:
met 60' bedoel ik zestig minuten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
Ritsuka
9 jaar geleden
60 graden Celsius? Dat is geen probleem lijkt mij. Maar is boter niet lekkerder voor te braden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik bedoelde met 60' , minuten, niet graden. Met vriendelijke groet.

Het beste antwoord

Het gebruik van extra virgine olijfolie voor bakken en braden wordt afgeraden. Maar niet omdat er giftige stoffen gevormd zouden worden, maar vooral omdat de gezondheidsbevorderende eigenschappen verloren gaan. Deze olie is dus meer geschikt voor dressings en andere toepassingen waarbij het niet verhit hoeft te worden.

De soort Virgine Olijfolie (=gewone olijfolie) daarentegen is uitermate geschikt voor bakken, braden en frituren. Deze soort bestaat voor het belangrijkste deel uit geraffineerde olie en mag tot 210° C worden verhit, waardoor alles snel dichtschroeit en smaak en kwaliteit beter behouden blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de temperatuur waarop je het brasd, niet per se aan de tijd.
Extra virgin olijfolie heeft een rookpunt van 160 graden Celcius, als je daarboven komt gaat de olie ontbinden en krijg je giftige stoffen: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rookpunt
Zolang je daaronder blijft lijkt het mij geen probleem.

Persoonlijk lijkt mij boter lekkerder om iets in te braden.
Ritsuka