Bederven kan het eigenlijk niet. De smaak wordt wat muf als het te oud wordt. Dat is niet schadelijk voor de gezondheid.

Toegevoegd na 21 minuten:
Heel oud bier kan wel gaan schimmelen. Dan drijven er vlokken in het bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken anders iemand die werkelijk doodziek is geweest na het drinken van slechts 1 flesje bier, dat drie maanden over datum was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vriendin van mij is ook goed ziek geweest van 1 flesje bier dat over de datum was... volgens mij kunnen alle 'natuurlijke' producten bederven.
Ik merk het vooral aan het koolzuur gehalte. Of het is drastisch laag, of er zit gewoon helemaal geen koolzuur meer in. Bier wordt dan vaak 'dood verklaard'. Dit krijg je ook als je een bevroren flesje bier ontdooid of als je het te lang open laat staan (net als bij de cola enz.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bier bederft niet.Het gaat anders smaken.Gewoon bier naar port.Dus lekker dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bier dat bedorven is, is echt zuur. Het heeft soms vlokken en schuimt niet meer. Dat ruik je als je het opentrekt, je hoort dat het niet meer sist (de CO2 is er uit) en je ziet het als je het inschenkt. Daar hoef je geen kenner voor te zijn. Je kunt nauwelijks per ongeluk bedorven bier opdrinken. Als je een slokje neemt en het smaakt niet zoals het hoort dan is het eenvoudig niet meer goed.

Met dank aan Bescha en Som.
Amadea
13 jaar geleden
Bedorven bier komt niet veel voor maar het kan wel.
Je kunt het zien, het is dan wat vlokkerig.

Modern bier is dus onbederfelijk?

Dacht ik even van niet.

Bier zoals wij dat nu in de winkel tegenkomen is meestal gepasteuriseerd. Het heeft een hittebehandeling ondergaan tot ongeveer 65o C. nadat het in het flesje gedaan is. Sommige biersoorten worden gefiltreerd. Hierdoor worden deeltjes groter dan 0,001mm eruit gefilterd. Gisten en bacteriën zullen zeker niet door zo’n filter heen kunnen. Bier in flesjes en blikjes hebben een houdbaarheid van zo’n drie maanden. Na die tijd blijft het bier nog best te drinken. Het is beslist niet zo dat u rochelend ter aarde stort bij het drinken van een overjarig biertje. Bier dat oud is zal een paar kenmerken vertonen:

Er zal een vlokkerig neerslag gaan ontstaan. Deze zwevende vlokken zien er een beetje slordig uit in het glas.

De smaak van het bier zal veranderen. Het zal meer de richting van een oude krant op gaan.

Bier dat over datum is en bovendien in het licht bewaard geweest is zal ook nog de kenmerkende ‘roest smaak’ ontwikkelen. Dit wordt veroorzaakt door een stof die vrijkomt uit de hop na het koken. Iso-alfa zuur om precies te zijn. Dit bederf kan men nog versnellen door het biergewoon in de felle zon te bewaren. Hierdoor ontstaat het ‘balkon syndroom’ van het bier. Bierdrinkers die de kratten op het balkon bewaren vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vlokken zijn schimmels.
Voordat bier echt bederft zou je het heel lang niet moeten hebben gebruikt. Bij mij heeft bier geen kans om te bederven hoor.
Te lang in de vriezer laten liggen is funest voor het bier. Daar heb ik wel ervaring mee. Was het vergeten dat er nog eentje in lag en het flesje kan zelfs klappen maar sowieso komt het schuim er bovenaan uit ondanks de dop