De bittere nasmaak in wijn wordt veroorzaakt door de tannine uit de druivenschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want alcohol heeft geen smaak.
Een onbedoelde bittere nasmaak kan het gevolg zijn van 'kurk', dat is een parasiet. Wijn die daardoor aangetast is, kun je het beste weggooien. Maar er zijn nog meer mogelijkheden die leiden tot smaakbederf. Zie de bronsite.
11 jaar geleden
De bittere smaak komt van tannine. Tannine komto.a. voor in schillen, pitjes en steeltjes van druiven. Bij het persen van die druiven, maar vooral bij het gisten van rode wijn (omdat hier de schillen worden meegegist voor de kleur en de smaak) komt tannine in het sap terecht. Dit bevordert de houdbaarheid van de wijn, omdat tannine oxidatie tegengaat. Het smaakt inderdaad nogal bitter. Ook komt via het eiken wijn vat tannine in de wijn. Bij het ouder worden van de wijn verdwijnt de typische wrange smaak van de tannine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn inderdaad de tannines uit de druivenschil zoals hierboven beschreven. Bij rode wijn kan dit dan nogal een bittere afdronk hebben.
Als je dit niet prettig vindt kan je de fles na openen even een tijdje laten staan, of decanteren (over gieten in een kan) zodat de de wijn kan oxideren. hierdoor verminderd de bittere afdronk en krijg je een hele andere smaakbeleving