Omdat de specerij kurkuma aan het meel toegevoegd wordt, dat is geelwortelpoeder. Dat geeft wat kleur aan het anders witte brood, en bovendien werkt het als antioxidant: om te voorkomen dat het verwerkte vet ranzig wordt en het brood bruin verkleurt door de vruchten die erin zitten.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat er eidooier al dan niet in poedervorm is toegevoegd.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Gewoon kleurstof, om de suggestie te wekken dat er ei in zit.
Dit gebeurt al meer dan 60 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Gewoon kleurstof, om de suggestie te wekken dat er ei in zit.
Dit gebeurt al meer dan 60 jaar.
Niets broodverbeteraar.
bamibal
9 jaar geleden
In Nederlands brood wordt plantaardig l-cysteïne gebruikt, dus niet afkomstig van varkens- of mensenhaar. Bovendien komt de gele kleur daar ook niet vandaan.
Aan krentenbrood wordt krentenbroodpoeder toegevoegd. Daar zit o.a. kleurstof in, dat dus de gele kleur aan het brood geeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krentenbroodpoeder bevat dextrose, dierlijk vet, melkbestanddelen, smaak- en kleurstoffen, emulgator en vitamine c.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog preciezer: de gele kleurstof is curcumine, ook bekend onder E100.
bamibal
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Misschien wil de vraagstelster (ook) de reden weten waarom krentenbrood/rozijnenbrood geel wordt gemaakt, dus niet alleen hoe.
paulus811
9 jaar geleden
Dus een vegetariër zou geen krentenbrood kunnen eten?