Wat beschouwt een vleeseter als afvalvlees?

Deze vraag naar aanleiding van een vraag over de samenstelling van fricadellen. Ik vraag me als vegetariër altijd af wat doorslaggevend is voor welk vlees wel of niet voot consumptie akkoord wordt bevonden.
Voorbeeld: Waarom wel een koe, varken of haas en waarom (meestal) geen rat, ezel, hond of kat?
Vroeger heb ik wel vlees gegeten ( bijna 40 jaar geleden) maar lustte toen alleen maar gehakt, en biefjes tartaar e.d.. Van dat vlees waar je niets van een dier in herkende. Dat was voor mij dus het criterium. Toen ik me ervan bewust was, hoe ik mezelf voor de gek hield zo, ben ik gestopt met alles. Ik braad alleen nog voor anderen en griezel al om het aan te raken. ( Aparte pannen..)
Ik maak GEEN propaganda voor vegetarisme, iedereen mag eten wat hij wil, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het bij anderen zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naast antwoord op wat als afvalvlees beschouwd wordt, wil ik graag horen waarom precies. Sorry: ik vergat dit erbij te zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het vooral cultureel bepaald is. We eten geen hond en kat in Nederland (in het algemeen), omdat we die als huisdieren en dus semi-gezinsleden zien.
Voor sommigen geldt: da's een lief beest dus die eet ik niet - maar ja, kijk eens in de ogen van een koe, of vraag je eens af hoe slim een varken is...

Voor veel vleeseters lijkt 'vlees' alleen het zachtere deel van het vlees te zijn, en zeker niet de al te zenige pezen of de bloedvaten. Kauwt lastig, is niet sappig, smaakt anders.
Ook hebben veel mensen moeite met orgaanvlees. (Met boter op het hoofd meestal, zoals ook voor mij geldt: ik griezel van lever maar kan soms wel genieten van leverworst. Ja, het smaakt wel anders, maar het idee is toch hetzelfde.)

Daarnaast vermoed ik dat veel dieren die 'we' als ongedierte zien niet (graag) gegeten worden wegens de associatie met ziekte, denk aan ratten.
Vervolgens zijn 'we' dan zelf zo dom om beesten die we wel graag eten en gezond achten, zodanig te gaan fokken dat er nieuwe ziektes, problemen dan wel dreigingen ontstaan, zoals bijvoorbeeld BSE en Q-koorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

sorry maar je krijgt nu anwoord van een hele andere kant.
ik ben jager.
ik vind dat alles wat je schiet , een reden moet hebben.
dus opeten....
ik
doe dus absoluut niet mee aan drijf of hobby jacht.
maar afvalvlees ken ik niet.
je moet het hele dier benutten.
uit respekt voor het dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal vlees wat tussen organen zit en dat meestal zo kleinschalig is dat het niet los te verkopen valt. ook wel karkasvlees genoemd..

Dus géén organen! dat zijn fabels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat maak je een karkas????
inderdaad een heerlijke boullion voor de soep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fabels? Er wordt gevraagd naar wat vleeseters als afvalvlees beschouwen, dat kan voor iedereen anders zijn - dus geen fabels.
Ik weet nog goed dat we vroeger toen ik kind was elk jaar een varken slachten.
Bijna alles werd gebruikt,de organen,de oren de kop,en ook het bloed werd opgevangen.
Ja zelfs de darmen werden schoongemaakt en uitgewassen voor de verse worst en de metworst.
Zelfs een oude buurvrouw van ons gebruikte de zwoerjes na het bakken en eten als scharnieren voor haar konijnen hok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor afvalvlees in de ware zin des woords hoef je in Nederland niet zo bang te zijn. Ik denk dat je doelt op zogenaamd separatorvlees. Dat komt neer op het laatste restje dat met de klassieke technieken niet van het bot verwijderd kan worden. Het wordt doorgaans verwerkt in goedkope vleesproducten, zoals frikandellen. Vanwege het voorkomen van stukjes kraakbeen en bot ben ik er niet zo enthousiast over.