Als ik 5 kg krieken meng met 5 kg suiker welke oplossing, in liter uitgedrukt, kan ik dan bekomen?

dit om de verhouding alcohol te weten om toe te voegen.
95% alcohol, te versnijden met de krieken en het bekomen sap.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me handiger dit eerst samen te brengen, te zuiveren (pitten, velletjes, afval etc.) en dan te berekenen/meten op basis van 'schone oplossing'. Anders lijkt me het slechts een globale schatting.

Antwoorden (1)

Op je vraag een precies antwoord geven is zo goed als onmogelijk.
Dit wegens verschillende factoren.
Ten eerst hangt het af van het soort krieken die je hebt, er zijn er met een grote pit en met een kleine pit, je hebt grote en kleine kriekensoorten.
Ten tweede is het vooral afhankelijk van het sapgehalte (oftewel het watergehalte) van je krieken.
Als je dus alcohol wil versnijden met een exacte hoeveelheid kriekensap zal je eerst je krieken op suiker moeten zetten enkele dagen wachten en daarna het hele zooitje zeven (ik raad hiervoor een neteldoek aan ) en dan afmeten. Zodoende zal je de exacte hoeveelheid kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord...
Dien ik dan geen rekening meer te houden met de hoeveelheid krieken, die wel van het geheel blijven deel uit maken, na toevoeging van de alcohol?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je ergens twee dingen door elkaar haalt.
Als je alcohol wil versnijden met kriekensap heb je de krieken niet nodig maar wel het sap van je krieken.
Als je krieken wil opleggen dan moet je de krieken aan je alcohol toevoegen met ongeveer 100gr suiker/liter. Ik schrijf bewust ongeveer 100gr suiker omdat alles afhangt van hoe zoet (of zuur) je krieken zijn en hoe zoet je het eindresultaat wil.
Ik heb nog wel een recept van mijn grootmoeder, die deed het als volgt:
Men neme een grote weckbokaal, zo een joekel van 2 liter met een kliksluiting,
Je vult deze met losjes krieken tot 3 cm onder de rand, voeg een 10-tal eetlepels suiker toe en vul de bokaal met alcohol tot de krieken onderstaan. Goed afsluiten en een tweetal maand, minimum, laten staan op een niet al te warme en donkere plaats, mijn grootmoeder zette ze in de kelder waar het constant 12 tot 14 graden C was.
Op deze manier heb je krieken die meerdere jaren kunnen bewaard worden (bij mij halen ze amper het volgende jaar) en waarmee je alle kanten op kan, maar ik raad aan ze in desserts te gebruiken, voor bijvoorbeeld balletjes met krieken zijn ze niet echt ideaal.
Nog een tip: als je met deze krieken een kriekentaart mocht willen maken........... oppassen dat je er niet teveel van eet!!!