Hoe groot moet een combi magnetron zijn voor een kalkoen van 4,5kg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Antwoorden (2)

4,5 kg moet je in 2 x doen. Af je hebt een professioneel apparaat voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goedemiddag,

Een kalkoen van 4 kg is in een grote multifunctionele (stoom)oven met heteluchtfunctie aan te raden voor een goede bereiding. Dus niet in een conventionele combimagnetron met alleen boven- en onderwarmte. Wil je een gevulde kalkoen bereiden met kerst dan is het aan te raden om een kale kalkoen te bestellen bij de slager, dan hoef je de kalkoen niet te legen want dat is dan al gebeurd. Bedank je ook dat een gevulde kalkoen erg snel vult, zeker als je ook nog een voor- en nagerecht serveert.

Ik wil je adviseren om bij de slager te vragen naar een (kale) kalkoen voor een aantal personen, rekening houdend met een evt. voor- en nagerecht. Je hebt uiteraard dan een flinke braadslede nodig die in de oven kan.

Bereiding:
- plaats de kalkoen in een ovenschaal of braadslee in de oven op 160°C ;
- denk er aan dat een gevulde kalkoen 1 uur per kilo gewicht in de oven moet qua bereiding, dit is dus soms wel 4 of 5 uur totale bereidingstijd;
- na de bereiding haal je het overgebleven vet van de kalkoen en plaats je deze nog even terug voor een minuutje of 10 voor een mooie bruine korst/kleur.

Eet smakelijk!

Met vriendelijke groet,
Renzo van Kieskeurig.nl