Waarom moeten mensen huilen bij het snijden van uien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er veel last van hebt: tijdens het snijden af en toe een plens water over de uien en je snijplank gooien, dat helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adem door je mond ipv je neus.. bij mij geen tranen meer!

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden zijn allemaal waar, dus goed!
Het gaat om de snijtechniek bij een ui als je hier geen last van wilt hebben. Snij eerst een ui door de helft en trek de schil ervan af. Leg hem met het snijvlak naar beneden op de snijplank. Door de de ui in plakjes te snijden, beginnend bij het breedste gedeelte en eindigend bij het "staartje" krijg je ringen. Snijd je hem van het brede gedeelte naar het staartje toe, in de lengte in reepjes en dan die reepjes weer dwars door, krijg je blokjes. Houd de reepjes wel tegen elkaar aan, zodat het snijvlak geen gassen omhoog laat stijgen. Op deze manier kan ik zo een kilo wegsnijden zonder een traan te laten.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij het snijden van een ui maakt het mes een aantal cellen kapot. In de cellen zit onder andere het enzym allinase. Als het wordt blootgesteld aan lucht, zet dit enzym aminozuursulfoxides om in 1-propeensulfeenzuur met
behulp van pyridoxaalfosfaat. Dit sulfeenzuur wordt op zijn beurt weer omgezet in de vluchtige verbinding syn-propaanthial-S-oxide. Dit gas is uiteindelijk verantwoordelijk voor de tranende ogen. Als het namelijk in contact komt met water (bijvoorbeeld in je oog), reageert het daarmee, waarbij naast propanal ook zwavelzuur en waterstofsulfide (bekend van de rotte-eierenlucht) ontstaan. De gevoelige zenuwuiteinden in je oog voelen de aanwezigheid van het zuur, en geven het sein om nog veel meer water te produceren. Het gevormde traanvocht verdunt het zuur en spoelt het tegelijk weg uit het oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen geen echt scherp mes gebruiken en het mes ook nog eens verkeerd hanteren.

De vezels worden kan kapot gesneden en het vocht spat alle kanten op. Dat vocht is irriterend voor de ogen.

Indien het je gebeurd, wil het vaak helpen om even met de ogen wijd open, naar het water van een stromende kraan te kijken. Van dichtbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zorgt-ervoor-uien-snijden-tranen.48726

Toegevoegd na 1 minuut:
Of hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/huilen-snijden-uien-tegengaan.19962
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet je huilen van uien?

Uien zijn erg veelzijdig. Je kunt ze eten in soepen, in sauzen, bij vlees of bij vis, eigenlijk bij alles. Ze voegen niet alleen smaak toe, ze zijn ook nog eens erg voedzaam. Het snijden van uien is meestal een stuk minder prettig dan het eten ervan, iedereen kent wel dat vervelende gevoel van branderige en tranende ogen dat bij het snijden van een ui steevast de kop op steekt. De verklaring voor dit fenomeen is te vinden in de chemie van de ui.
Bij het snijden van een ui maakt het mes een aantal cellen kapot. In de cellen zit onder andere het enzym allinase. Als het wordt blootgesteld aan lucht, zet dit enzym aminozuursulfoxides om in 1-propeensulfeenzuur met behulp van pyridoxaalfosfaat. Dit sulfeenzuur wordt op zijn beurt weer omgezet in de vluchtige verbinding syn-propaanthial-S-oxide. Dit gas is uiteindelijk verantwoordelijk voor de tranende ogen. Als het namelijk in contact komt met water (bijvoorbeeld in je oog), reageert het daarmee, waarbij naast propanal ook zwavelzuur en waterstofsulfide (bekend van de rotte-eierenlucht) ontstaan. De gevoelige zenuwuiteinden in je oog voelen de aanwezigheid van het zuur, en geven het sein om nog veel meer water te produceren. Het gevormde traanvocht verdunt het zuur en spoelt het tegelijk weg uit het oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ui bevat een bepaalde stof, het enzyme allinase genoemd. Deze gaat, bij het snijden van uien, omgezet worden via een chemische reactie in een ‘gas’ (syn-propaanthial-S-oxide). Dit gas is vrij irriterend voor de ogen.

Om het tranen te vermijden moet je dus manieren zoeken waardoor het ‘gas’ niet meer tot bij je ogen raakt. Voorbeelden zijn:
- je ui snijden onder een lopende kraan zodat de vrijgekomen stoffen met het water mee wegspoelen
- werken met een koude ui omdat de chemische reactie dan blijkbaar trager verloopt.

De wortel van de ui is trouwens het meest iriterende deel van de uit omdat daar het meest allinase zit.

Laat er de uien alvast niet voor liggen, want ze zijn heel voedzaam, een bron van vitamine B en C, calcium en ijzer