Wij hebben totaal geen verstand van WIJN. Toch willen wij het bij het eten gaan drinken! Wat is een goede en lekkere wijn? Waar moet je op letten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Antwoorden (20)

Laat de ober je adviseren welke wijn het beste past bij wat je gaat eten.

Of.. Accepteer dat je gewoon een lekkere wijn lekker vindt, en vraag om een huiswijn in de variant die je lekker vindt (Zoet of droog, rood of wit) en laat de ober daarop gebaseerd een wijn kiezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor thuis: Neem een niet al te dure wijn, en zeker niet de goedkoopste. Voor 5 euro moet je een behoorlijk drinkbare fles hebben. Ik vind de 1-2 jaar oude Lindemans merlot altijd goed, en die gaat voor 5, 99 geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een simpel huiswijntje, rood of wit, doet het altijd wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop eerst wat van die kleinere flesjes, diverse soorten
om uit te proberen.
en bezoek eens een wijnproeverij, er zijn diverse wijnhandels die dit aanbieden tegen een geringe betaling.
echt de moeite waard als je 'er net' aan begint.
je smaak ontwikkelt zich gaandeweg.
voor nu beveel ik aan:
witte wijn: droog of zoet
rode wijn: hetzelfde
begin met de witte, een nipje van de wijn met het minste alcoholpercentage
volgende dag de rode in dezelfde setting.

het maakt nogal wat uit waar je wat lekker bij vindt.
wit bij vis
rood bij vlees
hoeft helemaal niet, het gaat om je eigen smaak.
veel drinkgenoegen!

Toegevoegd na 1 minuut:
hier vindt je een on-linecursus
http://www.dewijnhoek.nl/start.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je thuis bij het eten wijn wil drinken is het lastig om advies te geven. Let in ieder geval wel op dat je bij sommige gerechten beter rode wijn, en bij andere gerechten witte wijn kan drinken. Als stelregel wordt wel eens gezegd: rood vlees: rode wijn; wit vlees: witte wijn.

Voor de rest is het gewoon een kwestie van smaak. Koop gewoon eens een paar verschillende flessen wijn (hoeven niet duur te zijn; wijn van 3 euro kan ook best lekker zijn) en probeer gewoon uit wat je zelf het lekkerst vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik hier een geweldige wijn voor jou. Wij krijgen regelmatig complimenten over de smaak, omdat zelfs geen wijndrinkers hem lekker vinden.

"Quinta des Amoras" Het is een Portugese rode wijn, gemaakt van diverse druifsoorten. Heel zacht en romig van smaak. Zowel bij het diner als bij kaas smaakt hij goed.

Hij kost rond de € 6,- per fles.
Bij de Bottelier krijg je bij aankoop van 6 flessen, de 7e gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor een rode kiest is de Merlot druif, een toegankelijk wijn. Als je van een wat krachtigere wijn houdt zou je kunnen kiezen voor de Rioja. Dit is een spaanse wijn, die op eiken is gerijpt, die die een vanille achtige smaak heeft.
Witte wijn is mijn favoriet toch de Chardonnay.
Ik zou niet kiezen voor zoete wijnen, zeker niet bij het eten. Koop eens de wijnalmanak. Daarin staan goede wijnen rond de 5 euro. Probeer eens wat wijnen uit de supermarkt. De meeste zijn goed hoor. Laat je niet verlijden tot aankoop van dure flessen. Is zeker niet per definitie lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in de loop der tijd divers soorten proberen. Zodoende kom je er vanzelf achter wat je wel en niet lekker vindt! Een tip,goede wijn behoeft niet duur te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar moet je op letten:
laat je niet gek maken, met zgn wijnetiquette.
Ik drink meestal in de winter rood, in de zomer wit, ongeacht de kleur van het vlees.
probeer het een en ander uit, laat je voorlichten bij de slijter(en die smeert je echt niet gelijk de duurste wijnen aan hoor)
En als laatste: je bent niet verplicht om wijn lekker te vinden, als je vindt dat je genoeg geprobeerd hebt, en het gewoon niet lekker vindt, ga je gewoon over op iets anders
13 jaar geleden
Ik kan de superwijngids van Nicolaas Kleij daar wel voor aanraden: daarin staan vrijwel alle wijnen van supermarkten en slijtersketens als Gall&Gall, compleet met proefnotitie (dan kun je kijken of het lekker klinkt) en oordeel over prijs-kwaliteitsverhouding.

In mijn ervaring is zijn oordeel behoorlijk betrouwbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, de huismerkliters (bijvoorbeeld de landenwijnen van AH) zijn vaak prima te drinken als eenvoudige tafelwijn. Niet heel bijzonder, wel toegankelijk en prima kwaliteit.

Wat minder geschikt voor gasten die echt wijnfijnproevers zijn, die drinken liever iets karakteristiekers, wel prima voor dagelijks gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepalend is:
1. de soort druif
2. het alcohol percentage

De soort druif moet je leren onderscheiden. Ik prefereer de Shiraz (niet Shira!!!) en eventueel de Merlot.
De Shiraz komt uit Chili, Australia en Zuid Africa, nooit uit Europa. De Merlot komt uit Europa. Kijk niet naar de prijs van de wijn. Tussen prijs en kwaliteit bestaat normaliter geen enkele relatie. Een wijn smaakt JOU of hij smaakt JOU minder goed.
In Noord Afrika is de locale Cabenet Sauvignon niet te versmaden. De Cabernet Sauvignon moet je zeker eens proberen, want misschien is dat wel de favoriete wijn voor jou.

De wijn heeft body als het alcohol percentage rond de 14 % is. Met deze gegevens kun je bij de Little voor minder dan 5 Euro een zeer smakelijke wijn drinken.
Ik heb heel lang gewoond in een vrij homogeen wijngebied en dat soort wijnen- als ze jou liggen - kan je ook kiezen op streek: ik dronk toen bij voorkeur een Corbiere, maar normaal kies ik op druif en niet op streek of land.
Het voordeel van een wijn uit een wat warmere streek is, dat ze voller van smaak zijn.
Open de fles een uur voor het eten en laat ze op de eettafel staan. Niet uit een pas geopende fles drinken. Voor de rest geen poespas. Ik heb vele malen met de wijnboeren onder een boom uit limonade glazen wijn gedronken, maar het smaalt allemaal even lekker als uit een kristallen glas.

Toegevoegd na 1 minuut:
In een restaurant krijg je voor 50 EUR een mindere fles wijn dan bij de Little voor 5 EUR
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je begint met wijn leren kennen, zou ik beginnen met toch die kleine flesjes van de supermarkt - die zijn vaak geschaald, bijvoorbeeld van 1-8, met bij elke categorie een smaakomschrijving. Die kun je allemaal uitproberen, misschien is het handig te noteren wat je van de wijn vindt.
Al snel zul je ontdekken dat je de ene soort witte wijn lekkerder vindt dan de ander, en de ene rode helemaal niks en een ander heerlijk. Dan weet je of je meer van een frisse wijn houdt, een jonge, een kruidige, en hoe die combineren met wat je eet (bij gekruid eten is een steviger wijn handig, bij vis schenken mensen traditioneel een witte of rose of hele jonge lichte rode wijn, enzovoorts).
En al doende zul je ook ontdekken dat je wijnen van druivenras X prettiger vindt dan van druivenras Y.
En zo kom je erachter wat wijnen zijn die jullie aanspreken, of misschien kom je er wel achter dat jullie wijn eigenlijk niks vinden, want dat kan ook.

Het allerbelangrijkste is: je _moet_ niks, behalve genieten. En geloof vooral niet dat een dure wijn per definitie beter is dan een goedkope.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp uit je vraag en je reacties, dat de wijn niet voor jullie zelf is, maar voor de visite.

Alles bepalend voor de keuze van de wijn is, wat eet je?
Een zwaar gerecht: biefstuk: volle rode wijn, Bordeau, Merlot, Carbinet Sauvignon, Shiraz.
Licht gerecht: vis, pasta, kip: droge/half zoete witte wijn, rose, Sauvignon Blanc.
Iets er tussen in: varkenshaas: lichte rode wijn, rose, Rohne wijn.
Bij de AH staat keurig op de bordjes aangegeven wat het is, droog, zoet, licht, zwaar en heel belangrijk waar je het bij kunt drinken qua eten.

Als je er nog niet uit komt is inderdaad een huiswijn ook goed, niet geweldig of bijzonder, maar je valt er ook geen buil aan.

Eet/drink smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Highyard, ga naar de slijter en vertel je dilemma. Hij/zij zal je adviseren!

Het wordt een feest......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt rode wijn? Als je begint met wijn drinken, ga dan op zoek naar een minder uitgesproken smaak, maar gemakkelijk op de tong. Bijvoorbeeld een Beaujolais is erg mild en bubblegum-achtige smaak. Als je gelijk begint met een Australische Shiraz dan zou je het niet eens lekker vinden.
Wil je rose, dan zijn de Spaanse vaak erg lekker, en wil je wit drinken, denk dan aan een zoete Duitse (Mosel) of half zoete (Riesling) of heel misschien een Chardonnay (iets gedurfter) uit Californie.
Smakelijk, en wie weet heb je straks de smaak te pakken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens wordt zo opgedoft over gedaan, dan over wijn.. Ik ben een enorme wijnliefhebber (rood, droog) en dit al ruim 30 jaar. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet van deze geweldige drank geniet..dus zou je denken dat ik wel met een indrukwekkend advies zou komen.
Nu..ik zou maar eens beginnen met een eenvoudige huiswijn (AH heeft diverse soorten, die pakweg 4 euro per liter kosten) koop een Afrikaan, een Franse, een Argentijn en probeer eens uit.
AH verstaat de kunst om smaken aan te bieden die bij het grote publiek goed vallen. Dus je valt niet snel een buil.
Tip: serveer het niet te koud ( dan smaakt het naar ijzer..)
laat het even ademen (kurk weg) maar zorg dat er geen fruitvliegjes in terecht komen.
Bij het eten kunnen deze huiswijnen prima. Vooral als je ze drinkt uit een groot, wijd (blinkend) glas.

's Avonds of tijdens de borrel kun je een delicater wijntje kiezen.
Ik ben zelf een liefhebber van Domaine Canet Syrah . ( circa 7 a 8 euro ) of een wat zwaardere Bordeaux.
Maar een enkele keer gaat een Spanjaard er ook wel in. ( Rioja bijvoorbeeld) die is wel wat zwaarder.

Witte wijnen of rose drink ik zelden ( alleen als het bloedheet is) en die zijn (vind ik) het lekkerst als ze droger dan droog en koeler dan koel zijn. Bij deze wijnen zal ik overigens nooit voor een goedkope soort kiezen, want ... brrrrr.
Een feestje is een gekoelde chablis!

Gewoon een beetje uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij vinden rode wijn lekker waar ook rood fruit in is, b.v bij de Spar winkel: cercle de la grappe een merlot of een cabernet sauvignon uit frankrijk, maar een fles uit Chil b.v. Campanero is ook lekker. prijs ong. 3 ,95 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijn drinken is als het in elkaar zetten van een automotor als je geen kennis/ervaring hebt zou dat wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Kijk of je in de buurt een goede slijterij hebt en laat je door de eigenaar eens adviseren. Anders is het volgen van een wijncursus ook niet zo een slecht idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makkelijk en simpel antwoord:
Witte wijn bij wit vlees en vis. Rode wijn bij rood vlees.
De smaak is erg persoonlijk.
Een lekkere dessert wijn heeft een hoger alcoholpercentage en is vaak erg zoet maar heel lekker voor na de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
`lekker slobberwijntje in kartonnen pak(dus niet te zwaar) bij bas vd heijden nog geen twee euro. lekkerrr ook niet te veel alcohol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dronk altijd het liefst een chateauneuf du Pape, een heerlijke Rhone wijn. Tot ik bij toeval eens een wijn dronk in Duitsland en ik was helemaal om. Heerlijk fruitig en zo licht en dat voor een rode wijn!Het bleek" Amselkeller" te zijn, een Spaanse wijn. Dit werd toen mijn favoriet en toen ik weer in Nederland woonde ging ik meteen op zoek naar mijn Amselkeller. Wat denk je; AH had hem in huis en hij kostte nog geen €3,- Zo had ik laatst een paar wethouders en hun echtgenotes op bezoek. Gezellig dinertje gemaakt en ik had echt geen dure,'goede' wijn in de kelder, alleen Amselkeller en ja hoor op de vraag;" wat willen jullie drinken"? klonk natuurlijk;" een rode wijn graag", Ik pakte de mooiste kristallen glazen en schonk heel omzichtig in alsof het een kostbaarheid betrof en wachtte gespannen af; "wat zouden ze ervan zeggen, zo`n goedkope wijn, dat moesten ze toch merken. Na de eerste slok zei de vrouw van de loco burgemeester;" hoe krijg jij het altijd voor elkaar, zelfs de wijn is helemaal top en ik ben altijd heel kritisch met wijn, ik vind het 9 van de 10 keer niet eens lekker". "Hier moet ik ook een paar flessen van inslaan" en " ik drink nooit meer dan 1 glas maar hiermee dreig ik te gaan zondigen" waren o.a. de uitspraken van de dames en ook de heren moesten eens proeven.Kortom, het was een succes en ik wist het van tevoren want deze wijn valt altijd bij iedereen in de smaak.
amc