Wat gebeurd er met ijs in de diepvries, de eerste keer schep het ijs er makkelijk uit, daarna is het veel harder?

De temperatuur is in de vriezer hetzelfde. Gebeurd er soms iets als de bak met ijs eenmaal opgemaakt is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Er verdampt water daarom wordt het ijs steeds harder
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De structuur verandert door o.a. Ijskristallen die het ijs hard maken. In smeuïg ijs zit ook veel lucht tussen de eiwitten.

Als je ijs open maakt en langer bewaard, wordt de structuur steeds compacter. Fabrieksijs blijft wat langer goed door toevoeging van emulgatoren, hulpmoleculen die de massa smeuïg houden. Maar hoe leger de bak, hoe meer invloed van water uit de lucht).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een stuk plastic (of de folie die er soms al in zit) strak over het ijs legt en de bak daarna sluit hb je er al een stuk minder last van!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad goed afsluiten van de lucht zodat er geen vriesdroogproces op gang komt.