Waarom is het brood in Nederland veel langer vers dan in België?

Ik ben een paar maanden geleden naar België verhuisd. In Nederland bleef het brood altijd minstens een paar dagen nog lekker zacht en vers en dus ook lekker. Nu ik in België woon is alle brood (in welke winkel ik het ook koop) één dag na aanschaf al "oud" (uitgedroogd) en dus niet meer lekker. Ik vraag me af waardoor dat dat komt, zou er een verschil in wetgeving zijn met betrekking tot conserveringsmiddelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb inderdaad niet ELKE bakker in België geprobeerd nee, maar na een aantal valt het me toch sterk op. En ja, ik bewaar het brood op exact dezelfde manier.
bamibal
9 jaar geleden
Ik vind Nederlands brood ook meestal de dag erna al niet meer lekker. Ik vries het daarom al meteen na aankoop in en ontdooi alleen wat ik nodig heb.

Het beste antwoord

Zoals hierboven al staat gebruiken Nederlandse bakkers heel veel broodverbeteraars en smaakstoffen etc. Ons brood is luxer en smeuïger. Veel mensen vinden dit lekker, ik absoluut niet. Zelfs ons donkerbruine zachte brood, wat zo gezond lijkt, zit vol met broodverbeteraars en de donkere kleur is mout, wat aan gezondheid niets toevoegt.
In België bakken ze basisbrood, dat moet je inderdaad iedere dag vers kopen, dan is het superlekker en weet je dat je puur brood eet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kon het niet beter verwoorden

Andere antwoorden (3)

Een Belgische bakker gebruikt precies dezelfde grondstoffen als een Nederlandse bakker. Een Belgisch brood heeft alleen een korter proces waardoor dit brood minder ontwikkeling heeft gehad en vervolgens ook minder volume krijgt en een compactere kruim. Bak dit brood stevig met een dikke korst en je hebt een Belgisch brood.

Een Belgisch brood is vele malen makkelijker te maken dan een Nederlands brood. Om een Nederlands "bus" brood precies zo vol volume te krijgen, de juiste scheuring en een fijne kruim structuur is ervaring nodig. En tijd! Voordat een Nederlands brood gebakken is ben je al snel 4 uur verder! In de Nederlandse bakkerijen zit zeker evenveel ervaring en vakmanschap als bij een Belgische bakker. Alleen is de vraag in Belgie naar een ander brood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat Nederlandse bakkers veel meer 'broodverbeteraar' (vet dus) gebruiken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou het niet beter kunnen verwoorden?
tinus1969
9 jaar geleden
Vanwaar de minnetjes?
Nederlanders stoppen het brood (en nog veel meer) vaak vol met conserveringsmiddelen. In Belgie, Frankrijk enz... Stoppen ze er weining tot geen conserveringsmiddelen in met gevolg dat je verser en vaak ook lekkerder brood eet dat alleen wel snel hard word.