Wat is de oorsprong van de traditie van de Twentse paaskrakeling?

Ik was op zoek naar typische gerechten om met Pasen te bereiden.Naast alle obligate eiergerechten kwam ik de Twentse paaskrakeling tegen.Met een lint wordt hij aan de arm van de meisjes gebonden en zo lopen ze de straat op.
Weet iemand ook hoe en waarom dit gebruik ontstaan is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In een berichtje van Trouw op Google staat dat niemand weet,waar het gebruik vandaan komt. Daar zul je het mee moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet dat een krakeling het leven verbeeld, leven en dood, komen bij elkaar en vormen 1 geheel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hiermee te maken heeft, in combinatie met pasen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een krakeling is een beeld van alfa en omega, die liggende acht... De lemniscaat... Het teken van oneindigheid... Vruchtbaarheid en sterven... En dat past bij Pasen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na heel wat research heb ik dit:

Citaat:
De Krakeling
De Krakeling is een vorm van het zonnekruis.
Bij begrafenissen een symbool van het eeuwig leven.
Vruchten, krenten en rozijnen
De vruchtbaarheid van het nieuwe jaar
De vruchten van de Boom van het Leven in de Christelijke symbooltaal: het heilig Kruis.
Krenten en rozijnen "vruchten van de wijnstok" verwijzen naar de wijn van het Avondmaal dat rond Pasen Plechtig gevierd zal worden.

zie de link met lappen tekst waaring nog het een en ander staat.