van welk soort vlees zoals kip, carken of rund wordt je zieker als je voedselvergiftiging hebt opgelopen ?

Ik heb voedselvergiftiging opgelopen bij een eettentje met nog iemand anders, ik had varkensvlees gegeten en mijn vriending kip. We zijn alle 2 ziek geworden, zoals braken en diarree. Maar ik heb jaren geleden ook een voedselvergiftiging opgelopen van kip en was er toen beroerder aan toe dan nu. Nu heb ik varkens vlees gegeten, wordt van varkensvlees minder ziek als kip? En hoe zit het met rundvlees is dat het beste wat je kan eten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit welke soort besmet vlees het is. De mate van het aantal bacteri9en en welke geeft de doorslag van erg ziek of beroerd voelen.

Bacillus subtilis kan voedselvergiftiging veroorzaken. Deze voedselvergiftiging heeft enkele kenmerken.
De levensmiddelen die meestal betrokken zijn bij voedselvergiftiging, zijn voornamelijk vlees, pasta, vis, bakkerijproducten en rijstschotels. De ziekte begint ongeveer 2,5 uur na het consumeren van het besmette voedsel. In vele gevallen begint ziekte zelfs binnen 60 minuten.
Braken is het symptoom dat bij deze ziekte het meest voorkomt, gevolg door diarree, buikpijn, hoofdpijn en zweten. De symptomen houden niet lang aan. Patiënten zijn meestal na 1 tot 8 uur hersteld.

Stafylokokkenbacteriën: verschillende soorten voedsel zoals kip, eieren, van te voren bereide sandwiches en paté kunnen besmet zijn met het staphylococces bacterie. Deze produceren giftige stoffen. Diaree en/of overgeven zijn het gevolg, en duren niet langer als 24 uur.
Escherichia Colibacterie: deze bacterie kunnen water en vlees besmetten en een variërende mate van giftigheid produceren.
Salmonellabacterie: deze vergiftiging wordt veroorzaakt door besmette kip of eieren. De symptomen zijn; overgeven, lichte koorts en ernstige diaree waar bloed bij zit.
Campylobacterbacterie: deze bacterie veroorzaakt vooral diaree en komt voornamelijk voor in vlees, water en ongepasteuriseerde melk.

De klachten gaan meestal vanzelf over na 2of3 dagen, alleen als de klachten hevig zijn ,de hulp va de huisarts inroepen.

Je moet wel melding maken bij het eettentje en desnoods ook bij de wareninspectie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je eet maakt niet uit. Immers, het draait om de bacteriën die niet gedood zijn, die je binnen krijgt. Kies dus altijd voor gaar vlees, dus vooral geen half rauw vlees. Kip is berucht vanwege de salmonella: als kip niet echt wit vlees heeft maar nog wat rose is, dan is de kans groot dat je salmonella binnen krijgt met alle narigheid als braken, diarree etc.
Eet je in een tentje, kies dan voor iets uit de frituur. Nooit shoarma, om dat het v lees eindeloos ronddraait en daardoor dus bevattelijk is voor bacteriën.
Uiteindelijk gaat het om de voedselhygiëne. Als twee mensen in één bedrijf iets verschillends eten en allebei ziek worden, dan deugt er iets beslist niet. Dat moet gemeld worden bij de Warenautoriteit ( Keuringsdienst voor waren). Ik weet niet of jullie ook ijs gegeten hebben in die zaak of kort ervoor ergens anders, vaak is dat dan de boosdoener door de e-colibacterie.
Maar nogmaals, vlees, welk soort ook, is de drager van bacteriën en als het bedrijf niet hygiënisch handelt ( handen wassen telt ook!), dan zit het probleem bij de mensen en niet bij het voedsel dat je nuttigt.