Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vorig jaar vergeten aardappelen komen weer op. Kan ik de nieuwe aardappelen hiervan eten?

bij het oogsten van de aardappelen vorig jaar heb ik een aantal vergeten te oogsten. Nu begreep ik dat ik de hieraan groeiende aardappelen niet mag eten. Is dat juist? Ik weet dat je niet op dezelfde plek mag poten maar helaas, dit is natuur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Natuurlijk mag je die eten. Zo worden ze altijd vermenigvuldigd.
De regel dat je ze niet ALTIJD op dezelfde plek moet poten is in verband met de aardappelmoeiheid. Een aaltje dat de plant kan aantasten. Telers (!) wordt aangeraden hoogstens drie jaar op dezelfde plek te poten. Maar dan heb je het over vele hectaren. De kans dat het aaltje zich hier dan gaat vestigen is dan veel groter.
In jouw geval merk je dat vanzelf aan de plant en de aardappel.
(Lees meer...)
Reddie
9 jaar geleden
teusvh
9 jaar geleden
Correctie: bedoeld is eens om de drie jaar op dezelfde plek. Hoe de wetgeving nu is weet ik niet, maar pakweg 15 jaar terug kon je nog een forse boete krijgen als je dat gebod overtrad. maar bij een particulier tuintje komen ze niet zomaar kijken natuurlijk.
Reddie
9 jaar geleden
@teusvh , dank voor je correctie. Ik had al het gevoel dat er iets onlogisch in mijn bewering zat, maar ik kon de vinger er niet op leggen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding