Waarom is cola-zero gericht op mannen en cola-light op vrouwen?

Als je de reclame's ziet zijn de zero reclames duidelijk gericht op mannen en de light reclames op vrouwen. Waarom is dat zo? Vinden vrouwen light lekkerder of wil cocacola dat mensen laten geloven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nou.. Dat is een natuurlijk proces geweest. Er waren niet veel mannen die cola light dronken. Hierdoor heeft cola light de image gekregen dat het een vrouwen drankje is. hierop heeft cola voortgeborduurd, en vervolgens is cola zero hieruit gekomen.

De smaak is bij coca cola absoluut niet de belangrijkste drijfveer. Uit blinde smaaktests is allang gebleken dat consumenten Pepsi vaak lekkerder vinden. Maar door de sublieme marketing van coca cola kiezen ze in onderzoeken waarin ze wel weten welk merk het is weer meer voor coca cola. Uit onderzoek is gebleken dat mensen Pepsi iets lekkerder vonden omdat deze iets zoeter was. Coca cola heeft toen haar regular coke willen vervangen door "new coke" welke zoeter was. Dit is echter een mislukking geworden omdat de mensen het niet wilden kopen (zie bron). Naast de regular versie heeft coca nog veel meer versies. Natuurlijk een light versie omdat hier vraag naar was. Uit onderzoek is toen gebleken dat dit drankje voornamelijk door vrouwen werd gedronken en dus is coca cola zero ontwikkeld. In eerste instantie voornamelijk gericht op de mannen. Na de introductie me "normale" reclame bleek echter ook alweer snel dat coca cola zero veel gekocht en gedronken werd door vrouwen. Toen is besloten om een reclame te maken die volledig en duidelijk gericht is op mannen, zodat deze de drank [ook] zouden gaan drinken. Zoals ik al zei is de smaak absoluut ondergeschikt aan de positionering van het merk door coca cola.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100