Waarom is cola-zero gericht op mannen en cola-light op vrouwen?

Als je de reclame's ziet zijn de zero reclames duidelijk gericht op mannen en de light reclames op vrouwen. Waarom is dat zo? Vinden vrouwen light lekkerder of wil cocacola dat mensen laten geloven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
4.8K

Het beste antwoord

Omdat de zero cola specifiek is gemaakt om light cola bij mannen te promoten. De gewone cola light is al heel populair bij vrouwen maar om de 1 of andere reden vinden mannen het minder lekker dan vrouwen. Bovendien wordt 'light' door veel mannen als iets vrouwelijks gezien en daarom minder door mannen gekocht (niet stoer om te drinken). Oorspronkelijk richtte Coca Cola de cola light reclames op zowel vrouwen als mannen maar het product wil(de) gewoon niet aan slaan bij mannen en zowel Coca Cola als Pepsie hebben echt van alles geprobeerd om de light cola aan mannen te verkopen.
Coca Cola heeft daarom gezocht naar een formule die mannen wel willen drinken (en zover lijken ze daar in geslaagd) en naar reclames die bij mannen wel aan slaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou.. Dat is een natuurlijk proces geweest.

Er waren niet veel mannen die cola light dronken. Hierdoor heeft cola light de image gekregen dat het een vrouwen drankje is. hierop heeft cola voortgeborduurd, en vervolgens is cola zero hieruit gekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ieder merk wilt een bepaalde doelgroep bereiken. En als bij Coca Cola uit intern, of extern onderzoek is gebleken dat het één bij mannen en het ander bij vrouwen aan slaat. Dan zullen ze daar hun reclame op aanpassen, of op richten...

Ik ken dan ook maar weinig reclames van Johnson & Johnson, Henkel, Unilever etc. die hun consumenten producten op mannen richten. Daar tegenover staat dat bier en automerken zich voornamelijk op mannen richten...

Het heeft al met al te maken met een strategisch benaderen van de doelgroep. Ik kan me tenminste niet herinneren dat de Bobo 40-plussers als doelgroep had...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door meerdere doelgroepen te creëren hopen ze de verkoop te stimuleren....

Ooit zocht ik een flesje glijmiddel... Op mijn vraag wat het verschil was tussen de witte en de zwarte flesjes (die in het zelfde rek stonden) was het antwoord: Er zit het zelfde in, maar de ervaring heeft geleerd dat vrouwen liever witte flesjes hebben en mannen liever zwarte...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mij is ooit door een arts verteld dat zoete amandelolie het beste werkt. Terwijl dit eigenlijk is bedoeld als massageolie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Starbless
Heb ik gevraagd wat ik het beste kan gebruiken?
Het voorbeeld was op te illustreren dat 1 product met verschillende verpakkingen en reclames wordt verkocht om de markt te vergroten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@OsFa
Juist.. die overeenkomst zag ik ook...
De smaak is bij coca cola absoluut niet de belangrijkste drijfveer. Uit blinde smaaktests is allang gebleken dat consumenten Pepsi vaak lekkerder vinden. Maar door de sublieme marketing van coca cola kiezen ze in onderzoeken waarin ze wel weten welk merk het is weer meer voor coca cola.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen Pepsi iets lekkerder vonden omdat deze iets zoeter was. Coca cola heeft toen haar regular coke willen vervangen door "new coke" welke zoeter was. Dit is echter een mislukking geworden omdat de mensen het niet wilden kopen (zie bron).

Naast de regular versie heeft coca nog veel meer versies. Natuurlijk een light versie omdat hier vraag naar was. Uit onderzoek is toen gebleken dat dit drankje voornamelijk door vrouwen werd gedronken en dus is coca cola zero ontwikkeld. In eerste instantie voornamelijk gericht op de mannen. Na de introductie me "normale" reclame bleek echter ook alweer snel dat coca cola zero veel gekocht en gedronken werd door vrouwen. Toen is besloten om een reclame te maken die volledig en duidelijk gericht is op mannen, zodat deze de drank [ook] zouden gaan drinken.

Zoals ik al zei is de smaak absoluut ondergeschikt aan de positionering van het merk door coca cola.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is precies hetzelfde, maar light klinkt meer als een dieet vorm en de meeste vrouwen hebben een soort van héél lichte anorexia ofzo en willen altijd super dun blijven (meestal tieners en 20 ers), en zero klinkt mannelijker en klinkt als een soort van gezondere (nog steeds niet echt gezond) versie voor mannen die gewoon wat gezonder willen leven. ook heeft het iets met voorkeur te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Zero" klinkt mannelijker/stoerder dan "light" maar is hetzelfde. Puur een geslaagd marketingidee om meer mannen aan de light ehh zero te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit wel degelijk een verschil in samenstelling tussen de zero cola en de light cola. Het verschil is klein maar in blinde testen is het verschil wel te proeven.