Wijn bevat 3 smaken; zuur, zoet en bitter.

Het zuur in de wijn proef je met de zijkanten van de tong
en zit in de druiven. Er is nl. wijnsteenzuur en appelzuur in aanwezig.

Het zoet in de wijn proef je met de voorkant van de tong. De druiven bevatten nl. suiker en dit wordt voor een groot deel omgezet in alcohol tijdens gisting. Een kleine hoeveelheid suiker die overblijft wordt gebruikt om het zuur in evenwicht te houden voor de smaak.

De bitterheid wordt veroorzaakt door de pitten en stelen of kan worden veroorzaakt door oxidatie van andere druivendelen. Deze bitterheid proef je met name bij de rug van het gehemelte.

De tannine bepaalt de bitterheid in de wijn, hoe hoger het tanninegehalte, hoe bitterder de wijn is. Bitterheid wordt meer als sensatie ervaren dan als smaak. Vooral omdat de smaakpapillen op de tong liggen.
Het stroeve gevoel op je gehemelte, dit veroorzaakt het droge gevoel in je mond. De tannine die reageert met de proteïne in de mond geeft het droge gevoel. Tannine komt ook uit het eikenhout van het vat waarin de wijn ligt. Dit is te vergelijken met het looiproces van leer en kan je ook voelen/ proeven in thee die al een tijdje staat en koud geworden is. Dat voelt ook zo stroef aan.
Bij een wijn met weinig tannine en meer zoete of zure smaak, proef je alleen de smaken onderling en komt er weinig of geen bitterheid bij. Hierdoor krijg je ook geen droge mond. Deze wijn wordt dan ook niet als droge wijn bestempelt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn vele typen witte wijn. De smaak wordt vaak aangeduid met droog voor wijnen met weinig suiker tot zoet als er veel suiker in zit.
Een droge wijn is een wijn met heel weinig restsuiker.
Een typische “kurkdroge wijn” is bijvoorbeeld een Franse Muscadet. Een gedistingeerde, rijke, ronde, zachte wijn zou een witte Bourgogne kunnen zijn.
Op etiketten staat soms de term “sec” of “dry”. In Duitstalige landen “Trocken”.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_wijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er een erg "platte" smaak aan zit. Een zoete wijn smaakt wat "voller".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een droge wijn ?

Men kan een wijn droog noemen als deze geen zoete smaak heeft. (Dus bijna geen suiker bevat). De aanduiding wordt het meest gebruikt bij witte en roséwijnen, omdat het geven van onderscheid daar het meest zinvol is. Er bestaan immers heel wat zoete en half-zoete witte en roséwijnen. Het grootste deel van de rode wijnen is echter altijd droog.

Het klinkt eenvoudig, maar een droge wijn is een wijn die niet zoet is. Droge wijn is een smaakkenmerk van wijn, tegenwoordig spreekt men van 'strakke' wijn.
Als de gistende wijn ongestoord door kan gaan, zal uiteindelijk bijna alle suiker op zijn en zal droge wijn ontstaan. Eigenlijk is droge wijn een wijn met een prima balans tussen zuur en zoet.

Het mondgevoel bij het drinken van een droge wijn zou je ook droog kunnen noemen. Het is in ieder geval heel anders dan bij het drinken van water bijvoorbeeld of van een koude zoete wijn.