Wat is het verschil tussen sterke drank en licht alcoholische dranken? en voorbeelden aub

Ik bedoel daarmee dus de licht alcoholische dranken die 16 jarigen mogen kopen en sterke drank die je pas vanaf 18 jaar mag kopen.

Ik wil dat onderscheid namelijk beter weten, maar van die neonkleurige drankjes weet ik af en toe niet waar ze bij horen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
9.8K

Antwoorden (3)

Dranken die een hogere alcoholpercentage hebben dan 15% worden sterke dranken genoemd. Alles onder de 15% behoort tot de lichtere acoholische dranken.

Toegevoegd na 7 minuten:
*alcoholische
12 jaar geleden
In licht alcoholische dranken zit minder alcohol.

Voorbeelden: bier (licht alcoholisch) en wodka (sterke drank).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dranken die minder dan vijftien volumeprocenten alcohol bevatten zijn licht- of laag-alcoholisch en worden 'zwak alcoholisch' genoemd. Dranken die meer dan vijftien volumeprocent alcohol bevatten zijn hoog-alcoholisch en worden 'sterk alcoholisch' genoemd. Door destillatie van een laag-alcoholische drank (of vloeistof) wordt een hoog-alcoholische drank ofwel een "gedistilleerd" verkregen, zoals whisky, cognac, rum en dergelijke. Ook likeur wordt tot de hoog-alcoholische dranken gerekend. Een hoog-alcoholisch drank wordt ook wel aangeduid als sterkedrank. Op de verpakking van alcoholische dranken staat het alcoholpercentage vermeld.

Deze lijst vond ik nog op het net:

Drank Inhoud % Alcohol CC Alcohol Aaltal eenheden
Pils 25 cl 5% 12,5 1
Pils 33 cl 5% 16,5 1,33
Rodenbach 25 cl 5% 12,5 1
Witbier 25 cl 5% 12,5 1
Trappist (licht) 33 cl 6,5% 21,5 1,75
Tripel, duvel 33 cl 8,5% 28 2,33
Trappist (zwaar) 33 cl 12% 40 3,33
Wijn (glas) 10 cl 12% 12 1
Wijn (fles) 75 cl 12% 12 7,5
Vermouth 10 cl 17% 17 1,4
Proto, sherry 10 cl 20% 20 1,66
Jenever 4 cl 38% 15,2 1,25
Whisky, cognac 5 cl 40% 20 1,66

Toegevoegd na 5 minuten:
De drankjes die jij bedoeld noemt men "alcopops".

Alcopops is een benaming die men gebruikt voor verschillende soorten drankjes, zijnde shooters, mixdrankjes en alcopops.
Shooters zijn alcohollikeuren. Ze worden verkocht in kleine flesjes, zoals bijvoorbeeld Flügel.
Alcopops zijn dranken die worden gemaakt door vergisting van vruchten zoals limoen. Door de vergisting ontstaat er alcohol. Deze vergiste sappen worden extra vermengd met koolzuur en extra alcoholische dranken zoals rum, bijvoorbeeld bacardi breezer.
Ze worden zeer aantrekkelijk en hip verpakt.
Het feit dat ze met sterke drank worden vermengd, plaatst hen onder de categorie sterke drank. Veel mensen lusten ze graag maar beseffen niet dat ze alcohol aan het drinken zijn.
Omdat elk alcoholhoudend drankje zijn eigen glas heeft, bevat elk glas dezelfde hoeveelheid alcohol. Dit gaat echter niet op voor de mixdrankjes uit blikjes of alcopops. In onderstaande tabel staat per drankje (in een standaard glas) de inhoud, percentage en de hoeveelheid alcohol vermeld.

drank inhoud % alcohol hoeveelheid pure alcohol

Pils glas 250cc 5%
12,5cc

Wijn glas 100cc 12 %
12cc

Sterke drank glas 35cc 35 %
12,2cc

Mixdrankjes blikje 250cc 7 %
17,5cc

Alcopops flesje 330cc 5 %
16,5cc

Shooter flesje 20cc 20 %
5cc