Sneller dronken wanneer je een rietje gebruikt?

Is het echt waar, dat wanneer je je drankje met een rietje drinkt je sneller dronken wordt? Of heviger?
Men zegt heel vaak dat je met een rietje sneller dronken word dan gewoon uit de glas drinken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Het beste antwoord

Ja, als je alcohol door een rietje drinkt verdampt een deel van de alcohol in je mond sneller doordat je een vacuüm in je mond creëert. De damp komt in je longen terecht en wordt daar direct in de bloedbaan opgenomen. Daarmee wordt het langere traject via je maag en darmen afgesneden/ ingekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Yep, het alcohol wordt dan beter/meer in het bloed opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt niet speciaal door het rietje . omdat je neus boven het glas hangt snuif je de lucht van alcohol op.
Ga maar eens zonder te drinken met je gezicht boven een glas hangen en adem alleen maar die lucht in dan krijg je na een tijdje ook een dronken gevoel .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, meldde vroeger de website van het NIGZ, het instituut dat achter de campagne Drank maakt meer kapot dan je lief is zat. Volgens het NIGZ spuit de drank door het rietje tegen je gehemelte en wordt het daardoor sneller opgenomen. Maar dat is nonsens. Je wordt wel sneller dronken, maar dat is omdat je meer alcoholdamp binnenkrijgt met een rietje. In het rietje onstaat net boven de drank een lage druk, waarin alcoholdampen snel worden opgenomen. Door de damp (die via je longen razendsnel in het bloed komt) raak je net iets sneller dronken dan via de klassieke weg. De totale ingenomen hoeveelheid alcohol blijft echter gelijk. Je wordt dus wel sneller, maar niet erger dronken dan normaal.
Bronnen: