Welke volkoren biscuit/koek (uit de supermarkt) bestaat echt uit volkoren meel?

Ik dacht dat bv de Verkade San Fransico Volkoren uit volkorenmeel bestond. Maar als ik naar de ingredienten kijk staat er het volgende: Volkorengranen 75% (tarwebloem, tarwezemelen, tarwekiemen) als ik dit zo bekijk bestaan deze koekjes dus gewoon uit tarwe. Welk koekje is er te koop dat gemaakt wordt van volkoren (of spelt) meel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Amadea
10 jaar geleden
Kennelijk weet jij niet wat volkoren is: tarwe inclusief zemelen en kiemen. Bij wit meel zijn die er namelijk uit geraffineerd. Volkoren IS tarwe!
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee hoor Amadea: De term volkoren verwijst naar de gehele graankorrel. Volkorenmeel is meel waarin de gehele graankorrel in zijn natuurlijke verhouding is verwerkt. De bekendste en meest gebruikte graansoort in de Nederlandse bakkerij is tarwe. Maar ook maïs, rogge, gerst, spelt, rijst, kamut, haver, millet, sorghum en teff behoren tot de graansoorten. Wettelijk is vastgesteld dat al het meel dat aanwezig is in een volkorenbrood moet bestaan uit volkorenmeel van de betreffende graansoort.
http://www.nbc.nl/kennis-regelgeving/wat-volkoren
Ritsuka
10 jaar geleden
vraagsteller, mag ik je vragen waarom je graag koekjes van spelt meel wilt hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het ziekenhuis geadviseerd heeft om onze dochter meer volkoren producten te laten eten (i.p.v. tarwe of wit) i.v.m. slechte ontlasting. Ze eten al veel fruit als tussendoortje maar na school mogen ze altijd een koekje en hier wil ik ook graag een goed alternatief voor vinden Ritsuka.
Amadea
10 jaar geleden
Hier staat een recept om ze zélf te maken: http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/2012/08/speltkoekjes.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje Amadea had dat recept al opgeslagen. Maar voor die ingredienten moet ik naar de biowinkel (zou kokosolie gebruiken i.p.v. roomboter) en die zit niet in de buurt. dus zocht eigenlijk naar een alternatief tot ik tijd heb om de spullen te halen en de koekjes te bakken. Maar toch bedankt :-)
Amadea
10 jaar geleden
Heb je de Country cookies van AH al geprobeerd? Dat zijn volkoren haver-tarwekoekjes. Ik vind ze erg lekker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn die van echt volkoren meel Amadea?
Amadea
10 jaar geleden
Ingrediënten: havervlokken, suiker, plantaardig vet, volkoren tarwemeel, tarwebloem, rietsuikerstroop, zout, en rijsmiddelen (E500, E503).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal eens kijken bij de AH, dankje Amadea

Antwoorden (1)

Je zal geen koekjes vinden van korenmeel zoals jij het bedoeld. Koren is een algemene term voor graan dat voor voedsel wordt verbouwd. Afhankelijk van de regio gaat het meestal om tarwe, rogge of gerst. Het zijn grassoorten, uiteraard meestal veredeld.
"Spelt wordt beschouwd als een primitieve tarwesoort. Het is een graansoort die reeds vóór 7000 v.Chr. verbouwd werd.", men noemt het soms ook moedergraan of oertarwe." Het verschil tussen spelt en tarwe is dat bij spelt alle mineralen en vitaminen in de korrel zitten, en bij andere graansoorten in het vliesje rondom.
Met volkoren bedoeld men de volledige graankoren die gemalen (gebroken) is en volledig gebruikt wordt in het product. Je kan dus koekjes vinden van spelt, tarwe of een andere grassoort, wat men dan volkoren noemt.
We kennen al zoveel jaren volkorenbrood, dat velen denken dat -koren- op zich een graansoort is. Neen, het is een verzamelnaam. Met meergranen bedoelt men verschillende soorten die vermengd zijn zoals tarwe mais of rogge bvb.

"Graan is een verzamelnaam voor de vruchten van eenzaadlobbige cultuurgewassen uit de familie van de grassen die samen wereldwijd de belangrijkste voedingsbron voor de mens vormen. Graan wordt geteeld voor zijn eetbare bestanddelen, samengesteld uit meellichaam, zemel, kiem en aleuronlaag."

Hopelijk is dit antwoord duidelijk, en weet je dat de zoektocht naar de samenstelling van je koekjes steeds tarwe, spelt, rogge of een andere grassoort (koren, graan) zal zijn, of een mengeling daarvan, net zoals dit bij brood ook het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor je antwoord Fader :-) . Dit wist ik al. Maar als de voledige graankorrel gebruikt wordt en je dus van volkoren mag spreken dan moet dit wel degelijk zo vernoemd worden in de ingredientenlijst. bv onder de noemer volkoren tarwe meel of volkoren spelt meel (geleerd tijdens mijn opleiding). Dit is bij de bovengenoemde Verkade koekjes niet het geval, dus zou je zeggen dat ze niet echt de hele graankorrel gebruiken. vandaar dat ik naar een alternatief zocht waar dit wel op vermeld stond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een brood wordt toch ook volkoren genoemd en zelden volkoren tarwe. Dan kan men het beter voltarwe noemen. Dat het moet zoals jij het stelt kan best waar zijn, maar als bakkerszoon vind ik het niet kloppen. Wij maakten vroeger brood met en tarwe en rogge. Héél donker brood verkregen wij door toevoeging van zemelen, echter niet overdreven om de werking van de gluten te behouden. Verder werd er geen ander graan of zaad gebruikt. Pas later is men een enorme diversiteit aan broden gaan bakken, waaronder volkoren. Ook wordt bij granenbrood vaak zaden gedaan zoals zonnepitten, sesam en lijnzaad bvb. Deze laatste hebben niets men graan te maken omdat ze olie bevatten. Graan of koren bestaat uit zetmeel, zoals alle grassoorten. Enkel in de kiem zit olie (tarwekiemolie) Daarom wordt deze meestal verwijderd om het ranzig worden van het meel te voorkomen.
Wat je koekjes betreft, de ingrediënten staan op de verpakking zoals jij het al vermeldde. Wat je opnoemt, is toch enkel van tarwe. Kiemen, meel en zemelen, dus weet je toch dat het enkel tarwe is. Er staat wel 75%, omdat ze nog wat vocht, zout en vetstoffen bevatten bvb. Dit is uw vraag: " Welk koekje is er te koop dat gemaakt wordt van volkoren (of spelt) meel?" Daarop is mijn antwoord gebaseerd, -volkoren- is een verzamelnaam, maar geen product. Ofwel is je vraag niet goed gesteld, of begrijp ik het niet goed.