Zijn er Chinese gerechten waar kaas in voorkomt?

Kent men in Aziatische landen wel kaasproducten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Eigenlijk stel je hier twee verschillende vragen, dus ik zal beginnen met de vraag of men in Azië kaasproducten eet. Het antwoord hierop is: ja. De Indiërs, Tibetanen, Mongolen en Oeigoeren eten kaas als deel van hun eetcultuur. Koreanen en Japanners hebben geen traditionele kaascultuur maar er wordt daar wel steeds meer kaas gegeten. Terwijl ze in Korea in massa-geproduceerde kazen in Koreaanse gerechten hebben verwerkt (bv. een plakje smeltende Kraft-kaas bovenop een kom noedels) is er in Japan een serieuze kaassector ontstaan. Zo heeft 1 Japanese kaas in 2004 de gouden medaille gewonnen in de Mountain Cheese Olympics.

China (je tweede vraag) kent dus wel en geen kaascultuur. Er wonen in China veel Tibetanen, Mongolen en Oeigoeren en deze groepen eten kaas. In het zuidwesten van China zijn er nog een aantal minderheden welke kaas (maar niet noodzakelijk kaas zoals wij het kennen) op het menu hebben staan, zoals de Sani, Bai, en Naxi. Het overgrote merendeel van de Han (Chinezen zoals die traditioneel in Europa bekend staan) eet van origine geen kaas en je zult dan ook geen traditionele Han gerechten met kaas er in vinden.

Met China's economische groei worden buitenlandse cuisine en etenswaren wel steeds bekender in China. Er is dan ook een kleine markt voor kaas; een markt die bovendien aan het groeien is. Momenteel zijn het vooral de hoogopgeleide Chinezen met een midden tot hoog inkomen welke kazen eten.

Traditioneel gezien is er in de Han keukens dus geen gebruik van kaas. Of dit in de toekomst wel geïntroduceerd zal worden, zoals in Korea en Japan het geval is, zal nog moeten blijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Men heeft in bepaalde Aziatische landen wel buffelkaas, maar kaas zoals wij die kennen, is er nauwelijks, In hotels kom je hem soms tegen, en in Japan wordt hij ook wel aangeboden in de grote levensmiddelenwinkels, maar echt gewend aan een boterham met kaas is men daar niet. Net als de sushi hier, is daar de kaas vreemd
anneliez
10 jaar geleden
Het antwoord is nee, er zijn geen traditionele Chinese (of Japanse) recepten die kaas bevatten. Sinds jaar en ik vroeg me af waarom, dan is in het onderzoek naar iets anders stuitte ik op een goed onderzocht wetenschappelijk artikel waarin werd gezegd dat de meeste Aziaten zijn lactose-intolerant. TaDAAAH! Waarom zou een cultuur ontwikkelen van een voedingsmiddel dat de overgrote meerderheid van haar leden buikpijn gaf?