Hoeveel mg EPA en DHA zit er in 100gr zalmfilet???

Weet iemand hoeveel mg Omega-3 (EPA + DHA) er in 100gr gebakken zalmfilet zit???

P.S.: is er in zalfilet ook omega 6 en 9 aanwezig of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Volgens bovenste link is 28% van het in RAUWE zalm aanwezige vet Omega-3-vet. Helaas heeft verhitting een nadelig effect op Omega-3vetten waardoor het wat minder zal zijn.

In de tweede link vind je vetpercentages van zalm in 3 vormen: rauw, gerookt en in blik (helaas niet gebakken). Rauwe zalm bevat gemiddeld 15,7% vet per 100g waarvan dus 28% Omega-3 zou zijn. Dat is net geen 4,4% van de zalmfilet. Nogmaals, let wel, dit betreft ráuwe zalm. Dus als je hem als sashimi eet, heb je de meeste inname omega-3. Zalmfilet eet je over het algemeen niet geheel doorbakken, dus ik vermoed dat na snel aanbakken en serveren met een roze kern het merendeel nog aanwezig is.

Oja...In de bovenste link staat ook vermeld dat ongeveer 3% van het in zalm aanwezige vet Omega-6 is.